Et skole-eksempel

Historien om en skole der satte sig for at hjælpe en tamilsk pige

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolen skal være et rart sted at være - og at lære. Det er målsætningen for Nørre Nissum Skole ved Lemvig i Vestjylland.

I den seneste tid har den været genstand for en del opmærksomhed på grund af den 18-årige tamilske pige Chitra Rajendram, der er blevet udvist fra Danmark og sendt tilbage til Sri Lanka. Elever fra skolens 9.b har været i kontakt med Indenrigsministeriet, ombudsmanden, politi og udlændingestyrelse. Og både elever og skoleleder Karsten Vinther har været hyppige gæster i den danske presse i deres kamp for at hjælpe pigen. Men er det egentlig en skoles opgave?

- Som skoleleder er det min pligt at hjælpe eleverne så langt hen ad vejen som muligt. I alle de tilfælde, hvor der kommer en elev til mig og fortæller om personlige problemer af den ene eller anden art, går jeg ind i det. Jeg viger ikke tilbage for at hjælpe en af mine elever eller lærere, hvis de har behov for det, siger skoleleder Karsten Vinther.

- Det, jeg bliver stillet overfor, er et overordentligt stort samvittighedsspørsmål. Jeg kunne med den største lethed havde ladet være med at gøre noget. Men jeg vurderede, at det var min opgave at gøre opmærksom på det, der skete. Havde jeg valgt at holde mund i denne sag, så skulle jeg også holde mund i mange andre sager vedrørende mine elever, og det vil jeg ikke.

De fleste af lærerne på Nørre Nissum Skole bakker op om Karsten Vinthers behandling af sagen om Chitra Rajendram, og de der ikke er enige, holder lav profil.

- Det er fint nok, at man handler på denne måde, men man kan ikke sige, at man altid skal gøre sådan. Det afhænger meget af de lærere og den leder, der har med eleven at gøre og af den situation, som barnet er kommet i, siger lærer Tove Loft, der er suppleant for tillidsrepræsentanten på skolen.

Lærer Lise Roar er enig.

- Det er positivt, at der er tid til at handle med hjertet uden at tænke påØ-tid og F-tid. Vi må ikke glemme, at der er en verden udenfor, siger hun.

Også i Danmarks Skolelederforening er holdningen, at en leder skal tage affære, når det handler om elevernes ve og vel.

- Enhver skoleleder må forsøge at bakke sine elever op i en sådan sag. Jeg ville selv have gjort det samme, siger Hans Martin Jepsen, formand for Danmarks Skolelederforening.

Utroværdig eller ej

Nogle mener, at Chitra Rajendram har givet falske oplysninger, an2:e at et tamilsk netværk i Danmark har sat det hele i scene for at undgå selv at blive udvist. Og indenrigsminister Birte Weiss har i en pressemeddelelse, beskyldt skoleleder Karsten Vinther for at have iscenesat en række usmagelige bevidst overdramatiserede forudsigelser om pigens sag.

- Det er ikke ligegyldigt for mig, om folk lyver. Men jeg har ingen grund til at tvivle på de oplysninger, jeg har fået. Jeg er skoleleder og ikke detektiv. Jeg skylder den elev, der kommer og spørger mig, om jeg vil hjælpe hende, at gå ind i sagen, siger Karsten Vinther.

Og eleverne i 9.b og deres klasselærer er enige.

- Chitra har fortalt os, at hun er bange, og det må vi så tro på, siger Vinni Mejer, der er klasselærer for 9.b.

- Vi reagerer bare medmenneskeligt. Vi bor i et demokratisk land og henvender os til blandt andet indenrigsministeren, fordi der er noget, vi ikke mener er rimeligt, siger Vinni Mejer.

- Vi bliver nødt til at tro på Chitra, vi kan ikke undersøge hendes sag, siger den 15-årige klassekammerat Fenja Lyng.

Og Martin Kristiansen også 15 år og fra 9.b fortsætter:

- Selv hvis hun ikke taler sandt, er hun blevet behandlet dårligt.

Eleverne vil selv

I målsætningen for Nørre Nissum Skole står der, at skolen skal give eleverne optimale arbejdsbetingelser og handlemuligheder i et kreativt og intellektuelt udviklende miljø. Og i sagen om Chitra Rajendram har eleverne i 9.b virkelig handlet.

Skoleleder Karsten Vinther gik ind i klassen torsdag den 24. oktober og fortalte om Chitras situation. Aftenen før var den tamilske pige blevet hentet af politiet, og hun skulle sendes ud af landet fredag.

- Børnenes spontane udbrud var, hvad kan vi gøre, og hvordan kan vi hjælpe, fortæller klasselærer Vinni Mejer.

Eleverne gik så i gang med at henvende sig til lokale politikere og alle mulige andre instanser. De sendte et hastebrev per fax til både indenrigsminister Birte Weiss og ombudsmand Hans Gammeltoft Hansen, for at få dem til at undersøge Chitras sag ordentligt. Da de ikke fik noget svar, kontaktede de TV2 Midt/Vest for at få dem til at omtale sagen. Henvendelsen til tv-stationen satte gang i en lavine af presseomtale, som eleverne aldrig havde forestillet sig. I dag er Chitra på Sri Lanka, og eleverne i 9.b sidder skuffede tilbage, men en hel del klogere.

- Vi har fået en anden tro på politikere efter det her og har lært, at ting skal igennem pressen for, at der sker noget, siger fem af eleverne fra 9.b nærmest i kor.

- Men vi bliver ved.

Lærerne på Nørre Nissum Skole har givet timer til arbejdet, stillet kontorer til rådighed, og givet råd og vejledning, men det er eleverne, der har ført an. Alle de mange avisartikler er blevet læst og analyseret i klassen, og nogle af artiklerne vil blive opgivet som prøvestof til sommer.

En social læseplan

På Nørre Nissum Skole sætter man den sociale dimension utrolig højt.

- I hverdagen er vi tit uenige om mange ting, men vi kan samles om det sociale aspekt, siger lærer Lise Roar.

- Du kan jo ikke lære, hvis du ikke har det godt med at være.

Skoleleder Karsten Vinther går endnu videre:

- Der findes læseplaner for det rent faglige i skolen, men der burde egentlig også findes en social læseplan. Hver eneste dag landet rundt bliver der stillet samvittighedsspørgsmål på samme måde, som jeg er blevet stillet i den her sag. Og så har jeg en tro på, at Danmarks lærere og skoleledere vil være parate til at gå ind i det uanset det omfang, det kan få.

Karsten Vinther vil ihvertfald gå vidt for at hjælpe sine elever i nød. På et tidspunkt overvejede han at sende en lærer til Sri Lanka - en der tidligere har været udstationeret som FN-soldat.

- Jeg gør det her, fordi jeg tror på, at i det øjeblik folk ved, at de bliver bakket op og værnet om, er det langt hen ad vejen med til at give folk de optimale og trygge rammer at udføre deres virke i.

Hverken politik eller økonomi

Skolen har modtaget et utal af henvendelser vedrørende Chitra Rajendram - overvejende positive, men der er også enkelte negative. En del har sendt penge med, men dem vil de få tilbage, for skolen samler ikke ind.

- Vi skal holde vores sti ren og hverken blande os i politik eller økonomi. Vi skal blande os i det, der vedrører pigens ve og vel, og det der kan have et uddannelsesmæssigt perspektiv. Vi skal gøre, hvad vi kan for, at hun kan komme tilbage hertil og gøre sin skolegang færdig, eller at hun kan få en tålelig tilværelse derude, siger Karsten Vinther.

Powered by Labrador CMS