På vej med håndbog om integration i skolen

Til efteråret vil Undervisningsministeriet udsende en håndbog, der skal inspirere til en bedre integration af tosprogede elever i folkeskolen, ligesom der er et nyt faghæfte på vej om dansk som andetsprog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dansk Folkepartis skoleordfører Louise Frevert har, inspireret af en artikel i Politiken om forældre, der overfalder lærere, spurgt undervisningsministeren, hvor mange af disse overfald, der begås af personer af anden etnisk oprindelse end dansk. Det findes der ingen tal for, hverken i ministeriet, Socialforskningsinstituttet, Danmarks Lærerforening eller hos videnscentret Uc2.

Men Undervisningsministeren fortæller i sit svar, at forældrepjecen "Rettigheder og pligter i folkeskolen" fra sidste år vil blive revideret og desuden oversat til de almindeligste indvandrersprog. Desiden vil ministeriet med en håndbog om interegration, som skal udkomme til efteråret, søge at inspirere kommunerne til at finde lokale løsninger på problemer, som erfaringsmæssigt kan opstå, når tosprogede skal integreres.

Den radikale ordfører Marianne Jelved har spurgt, hvad der efter undervisningsministerens opfattelse skal til, for at tosprogede bedst lærer dansk og andre skolefag. Ministeren peger på gode danskkundskaber ved skolestarten, og i regeringens lovforslag om afskaffelse af modersmåls-undervisning indgår, at man sætter ind med sprogstimulering på dansk allerede fra tre års-alderen. Ved at afskaffe kommunernes pligt til at tilbyde modersmålsundervisning mener ministeren, at kommunerne stilles friere til at etablere lokale løsninger til fremme at integration og danskindlæring. Desuden er der i forbindelse med projekt Klare Mål et nyt faghæfte på vej om dansk som andetsprog.