Debat

Kronik i Altinget: Voldsmandens nye veto kan og skal bekæmpes

I morgen skal der være forespørgselsdebat i Folketinget om brugen af Muhammedtegningerne i undervisningen. I denne kronik gør jeg status på debatten om voldsmandens nye veto og kommer med et opråb til politikerne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Foto: Thomas Bresson

"Nu er det ikke længere kun, hvad nogle har set som respektløse provokatører og kyniske bladsmørere, der står for skud.

Nu er det også dygtige, engagerede og velmenende lærere, som skal tilrettelægge deres undervisning i overensstemmelse med teokratiske normer eller dø. Hvis voldsmanden med sit første veto brækkede demokratiets ben, stikker han nu en kniv ind i demokratiets bløde bug.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

(...)

Og den offentlige debat nåede desværre aldrig rigtigt videre end til at klargøre lærerstandens udprægede berøringsangst samt indædte modstand mod at blive tvunget til at vise tegningerne, før sendefladen blev ryddet af andre dagsordener.

Men det nye veto rummer et potentiale, som kalder på nytænkning. Undervisning er nemlig ikke afhængig af lærerinvolvering på samme måde, som satire er afhængig af satirikerinvolvering. Det er faktisk muligt at undervise vores skoleelever i tegningerne, uden at det er lærerne, der skal stå for det."

Læs hele kronikken her (ikke bag betalingsmur):

https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/kronik-voldsmandens-nye-veto-kan-og-skal-bekaempes