Akustik er også vigtig for eleverne

Klasserum skal følge med tiden. Derfor spiller god akustik en stor rolle for miljøet i klassen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forskerne bag Masseeksperimentet ønsker at afdække, hvor stort problemet med dårlig akustik er for elever.

»Vi vil beskæftige os med noget fra børnenes nærmiljø og set fra deres synspunkt«, fortæller Peter Møller Juhl, der er lektor på Institut for Signaler, Sensorer og Elektroteknik på Syddansk Universitet.

»Der er mange undersøgelser om akustik, der er set fra lærernes synspunkt. Fordi lærere hyppigt er belastet af hæshed og akustiske problemer. Men eleverne lider jo også under dårlig akustik«.

Klasserum skal følge med tiden. De skal fungere godt, enten man skal lytte til én, der taler, deltage i gruppediskussioner eller i fysiske aktiviteter.

Lovgivningen inden for området er blevet skarpere inden for de seneste år, så forskerne vil også undersøge, om akustikken er blevet bedre i det nyere skolebyggeri.

»Hvis lokalet er rimeligt godt designet, vil lyden være god bag i lokalet. Bedst måske hvis man sidder op ad en væg, det kan give bedre taleforståelighed. Men lyden skal jo helst være god alle steder i lokalet«, siger Peter Møller Juhl.

Flere forsøg med lyd

Peter Møller Juhl anbefaler, at lærerne supplerer Masseeksperimentet med andre aktiviteter om lyd og akustik.

»Akustiske undersøgelser er mindre håndgribelige. Men for eksempel kan de ældre elever måle efterklangstider. Der er lang efterklangstid i en kirke, men det fungerer ikke så godt, når man skal forstå tale i et rum. Derfor kan det være svært at høre, hvad præsten siger«.

Efterklangstid kan for eksempel måles ved at sprænge en ballon og via computer måle, hvor længe der går, før lyden dør ud. Eleverne kan prøve at tage overtøjet ind på stolene eller se, om det betyder noget, hvor i lokalet borde og stole står.

Folkene bag Masseeksperimentet har udviklet nogle forsøg, de kan inspirere lærere og elever med. Masseeksperimentet er for elever fra børnehaveklasse til gymnasium.

hl@dlf.org