"Gå da ned i supermarkedet og køb selv ind til hjemkundskab, få en ingeniør ud i undervisningen eller besøg et gymnasium". siger Danske Skoleelevers formand om matematikundervisningen, som hun kalder "old-school".

Elever: Vi burde have klaret os bedre

Folkeskolens 15-årige elever er blevet dårligere til matematik, viser den netop offentliggjort Pisa-test. Det undrer ikke Danske Skoleelever, der kalder matematikundervisningen ”old-school”.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag blev Pisa-testen fra 2012 offentliggjort, og den viser en lille nedgang i matematik og en gennemsnitlig score i læsning og naturfag. Et resultat som blandt andre formanden for det danske Pisa-konsortium, Niels Egelund, kalder "skuffende".  Men i foreningen Danske Skoleelever overrasker det ikke. 

Niels Egelund: Lidt skuffende Pisa 2012

"Resultatet er rigtig ærgerligt, men det stemmer fint overens med de erfaringer Danske Skoleelever har. Det er mine kammerater og jævnaldrende, der klarer sig skidt, og jeg mener vi burde have klaret os bedre. Vi har glemt at have fokus på matematik, og det tror jeg især er fordi undervisningen bliver kørt old-school", siger formanden for Danske Skoleelever, Agnete Vienberg Hansen.

2.-klasserne har matematik i Kvickly

Hun tror ikke, at Pisa-testen har betydning i elevernes dagligdag. Alligevel håber hun på, at testen vil skabe debat om især matematikundervisningen og gøre op med den klassiske undervisning. 

"Gå da ned i supermarkedet og køb selv ind til hjemkundskab, få en ingeniør ud i undervisningen eller besøg et gymnasium. Der findes mange anderledes måder at undervise på, der både tilgodeser de svageste og udfordrer de dygtigste. Jeg håber, at Pisa-testen vil starte en debat, som gør skoleeleverne endnu dytigere."

Skole er ikke kun sjov På Grønnevangsskolen i Hillerød bliver Pisa-testen diskuteret på lærerværelset fra morgenstunden. Målingen er ikke noget, de bruger i deres dagligdag, men den er alligevel tilstede i baghovedet, forklarer matematiklærer Zacharias Jensen.

Antorini: Reformen bør hæve danske Pisa-resultater

"På vores skole konstaterer vi testen. Vi er opmærksomme på, hvad der bliver sagt, og så prøver vi at give eleverne bedst mulig læring. Ikke mange af mine kollegaer tror på, at det er Pisa-testen, der sikrer at vi giver eleverne bedre læring fremover, og personligt tror jeg ikke testen, vil gøre mig til en bedre lærer."

At eleverne er blevet dårligere til matematik, er dog noget Zacharias Jensen kan genkende fra sin egen hverdag. Han oplever eksempelvis elever i udskolingen, som endnu ikke kan dividere eller gange.

"I mine år som matematiklærer har jeg oplevet en forringelse i elevernes forståelse for at løse matematik. Nogle lærere har måske været for hårde til at tvinge eleverne til at lære tabeller og nogle elever har ikke gidet udenadslæren. Blandt eleverne mangler accepten af, at skolen ikke kun er sjov", siger Zacharias Jensen.

Forældreformand: Vi ligger, hvor vi ligger Formand for Skole og Forældre, Mette With Hagensen ville gerne have haft bare en lillebitte sejr over finnerne, men ellers er resultaterne som forventet. Og forældreformanden kalder de danske elevers præstation for tilfredsstillende:

"Der ikke noget, der overrasker. Vi ligger, hvor vi ligger. Jeg tror på, som også Niels Egelund fik sagt, at når de generationer, der har haft fokus på læsning begynder at slå igennem, så vil vi se bedre resultater, som vi også har kunne se i PIRLS", siger Mette With Hagensen, som dog ville have haft "større grund til at være tilfreds" med et resultat, der lå klart over OECD-gennemsnittet.

Powered by Labrador CMS