Arne Widding Nielsen deler gerne sit musikalske escaperoom. Det er målrettet mellemtrinnet, men udskolingen og voksne kan også være med, siger han. Find links til materialerne under denne artikel.
Arne Widding Nielsen deler gerne sit musikalske escaperoom. Det er målrettet mellemtrinnet, men udskolingen og voksne kan også være med, siger han. Find links til materialerne under denne artikel.

Musiklærer om fjernundervisning: Jongler med kompetencerne og del viden

Arne Widding Nielsen har brugt mange timer på at udvikle fjernundervisning til musiktimerne på Jels Skole. Han deler gerne materialerne og opfordrer andre til at gøre det samme.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Du er kommet for sent til musik, og du har sikkert heller ikke øvet dig på din nodeteori. Nu låser jeg dig inde i det her lokale ind til du har løst mine gåder. Ja, når du tror du har løsningerne, kan du jo taste svarene ind på tastaturet over dørhåndtaget ,og kun hvis du svarer rigtig på dem alle sammen kommer du ud. God fornøjelse", lyder den onde stemme, der byder eleverne velkommen i musiklærer Arne Widding Nielsens virtuelle escaperoom.

Arne Widding Nielsen er lærer på Jels Skole i Vejen Kommune. Han har brugt rigtig meget tid på at finde nye undervisningsmetoder, efter at fjernundervisning er en realitet. Han har brugt omkring 16 timer på at lave det virtuelle escaperoom og ligeså længe på et virtuelt musiklokale, hvor eleverne kan gå i på oplevelse i et spillerum, komponistrum og et lytterum.

"Man er nødt til at se potentialet i tingene i stedet for at føle sig begrænset", siger han.

Skæv måde at gøre eleverne skoleklar på

I mandags gav han sine elever en udfordring.

"Jeg havde lagt mærke til, at mange elever om morgenen nærmest lige var væltet fra sengen og over i stolen. Jeg skal have dem til at forstå, at det er skole. De skal op og være klar. Så sagde jeg: I morgen er det tossetirsdag. I skal have en skør hat på. Så stå op, tag et brusebad, spis morgenmad og tag en skør hat på", siger han.

I tirsdags havde han mange musiktimer, så derfor valgte han selv at trække i fuldt hippiekostume med paryk, skjorte, briller, pandebånd og stor paryk, inden han tændte for computerens kamera.

"De synes, det var sjovt. Der var også nogle af dem, der havde nogle skægge hatte på. Jeg synes, det udstråler overskud, at man tager det seriøst, og at man ikke bare er derhjemme. Man kan godt som elev tænke, nu sidder vi bare derhjemme og er på computeren. Det kan godt være lidt kedeligt".

Han har også spurgt eleverne, om de kender lærere, som de synes han skal lære noget af, så han kan blive endnu bedre til at fjernundervise.  

"Men de sagde, at de synes ,jeg gør det ret godt".  

Læs mere

Musikalsk escaperoom af Arne Widding

Arnes virtuelle musiklokale

Powered by Labrador CMS