Debat

Den første praktikuge med fjernundervisning - er det egentlig så slemt?

Mange af os lærerstuderende er i øjeblikket i praktik. Den første uge er gået, og dette er en kort opsummering af mine tanker om den første uge.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den første uge af min sidste 5-ugers praktik er overstået. Nogen fryder sig sikkert over, at den første uge ENDELIG er forbi – men ugen, har blot givet mig mere blod på tanden. Og hvorfor så det? 

Udfordringerne er mange i sådan en lockdown praktik. Nogen har måske prøvet det i foråret og andre, som mig selv, stifter for første gang bekendtskab med det hele. Oplevelserne er ligeledes mange. Oplevelser og udfordringer som er vigtige og gode erfaringer både ift. lærerprofessionen, men også livet generelt. 

Som lærerstuderende bliver vi hele tiden mindet om de tre kompetenceområder i praktikken: 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

  •      Didaktik
  •      Klasseledelse 
  •      Relationsarbejde

Aldrig før, har jeg overvejet og reflekteret så meget over egne kompetencer indenfor de tre kompetenceområder. Hvordan planlægger jeg en differentieret dansk- og religionsundervisning over Google Meet? Samtidig med at jeg tænker over min klasseledelse? Men også hvordan jeg former en god relation med eleverne i denne tid? Det er først nu, at jeg for alvor reflekterer, undersøger og overvejer. Ikke sagt, at jeg ikke har gjort det før eller at man ikke kan gøre det under normale omstændigheder – men lige nu, der kræver det lidt mere. 

Denne praktik er en kæmpe erfaring som man kan og skal tage med sig videre. Det hele er altså ikke så dystert alligevel i denne praktik. Der er så mange positive sider og fordele, som bl.a. kan styrke og udvikle de lærerstuderendes kompetencer indenfor de nævnte kompetencerområder.

Så kære medstuderende: bevar roen, se det som en fordel, få det bedste ud af situationen og  fortsæt derudad!

Powered by Labrador CMS