”Der er ingen tvivl om, at det også kan være en rigtig god ide at bruge pengene til at styrke undervisningen, men aftalen betyder de facto, at mange kommunerne er nødt til at nedprioritere fritidsområdet, hvis man vælger af afkorte skoledage”, skriver Thomas Gyldal Petersen.

KL til Christiansborg: I glemmer SFO’erne, når I giver lov til kortere skoledage

”Se SFO, klub og skolen som en helhed i de fremtidige politiske aftaler om folkeskolen”, skriver KL’s Thomas Gyldal Petersen i et indlæg.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De ekstraordinære frihedsgrader til at gøre skoledagen kortere i dette skoleår tvinger de facto kommunerne til at nedprioritere fritidsområdet.

Det skriver formand KL´s for Børne- og Undervisningsudvalget Thomas Gyldal Petersen i et indlæg på Skolemonitor.

Årsagen er, at skoledagen alene kan gøres kortere ved at fjerne understøttende undervisning til fordel for et tilsvarende antal lektioner med to voksne.

Modellen sikrer, at resurserne bliver i skolen, men de kortere skoledage kræver, at SFO'erne samtidig skal udvide deres åbningstider, når eleverne får tidligere fri.

"Der er ingen tvivl om, at det også kan være en rigtig god ide at bruge pengene til at styrke undervisningen, men aftalen betyder de facto, at mange kommunerne er nødt til at nedprioritere fritidsområdet, hvis man vælger af afkorte skoledage", skriver Thomas Gyldal Petersen.

KL: Vi har allerede italesat det, og vi bliver ved

Han skriver samtidig, at KL er "helt enig i", at det er vigtigt, at man lokalt skal have frihed til at lave en skoledag, "der passer bedst til netop deres elevgruppe".

"Men fritidspædagogikken har også en enorm betydning for børnenes trivsel og opbygningen af stærke fællesskaber. Her får børn gode venner. De møder voksne, der inspirerer og lærer fra sig. Og de er trygge og kan være med til at bestemme over deres tid".

Thomas Gyldal Petersen plæderer derfor for, at Folketinget i fremtidige aftaler tænker "SFO, klub og skolen som en helhed".

"Det har vi allerede italesat over for børne- og undervisningsministeren og Folketinget, og det vil vi blive ved med", skriver han.