Skoleleder Maike Raahauge har skrevet en bog om skolerne nedlukning og genåbning i foråret.

Skoleleder hylder lærernes indsats under corona i roman

Skoleleder Maike Raahauge skrev i foråret en slags dagbog om nedlukning og genåbning af sin skole. Den blev et vidnesbyrd om en mærkelig tid og forlæg for en roman, som ikke er selvbiografisk, understreger hun.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Maike Raahauge har været produktiv, mens landet var lukket for at begrænse smittefaren. Ikke alene har hun været skoleleder på Nørre Fælled Skole i København, mens dekreter om nedlukning, genåbning, håndhygiejne og afstandskrav ramte skolerne med 180 kilometer i timen. Hun søgte - og fik - et nyt job, skrev klummer til mediet NB Nyt, og så brugte hun klummerne som basis for romanen 'NB: Vi åbner skolerne på onsdag'. Men hun vil helst fortælle folkeskolen.dk om, hvor imponeret hun er over lærernes og pædagogernes indsats under coronaen.

God litteratur får ikke corona

"Det her med at blive ved med at insistere på at levere god undervisning, iderigdommen, at blive ved med at ville noget med sit fag og med sin børnegruppe, det synes jeg er vildt imponerende", siger hun.

"De bliver ved med at komme med fede ideer, som man kan bygge videre på. Jeg oplever ikke mine lærere lide af coronatræthed, selv om jeg udmærket ved, at de er udmattede. Men de bliver ved med at tænke i kreative løsninger for at skabe noget for børnene. Vi er alle sammen klar over at det er en møgsituation, det er ikke sjovt at være det eneste barn i nødpasningen, men 'mine' lærere og pædagoger har hele tiden haft deres fokus på barnets tarv, hele tiden tænkt 'hvordan kan vi gøre det her, så det bliver godt'?"

Roman frem for dagbog

Det var vigtigt for Maike Raahauge, at det blev en roman og ikke en dagbog, hun udgav, for 'dagbøger hidser jo ikke nødvendigvis andre end en selv op', men samtidig følte hun, at hendes klummer var værd at bevare og udbrede.

"Jeg kunne se at det her var noget unikt", siger hun. "Ikke fordi jeg har skrevet dem, men fordi det er en slags dokumentation af en helt særlig situation, vores samfund og vores skolevæsen var i. Det værd at fastholde. Jeg opfandt hovedpersonen Bjørn Toftehøj, som skulle komme frem til nogen af de samme konklusioner, som jeg var kommet frem til, men gennem nogen andre oplevelser. Det var lidt specielt at prøve, men også sjovt. Bjørn er meget anderledes end mig, men nogen ting var nødt til at være det samme. Han var for eksempel nødt til at have en teenagedatter, som jeg har, ellers ville det ikke gå op. Men så sørgede jeg i det mindste, for at hans datter går i gymnasiet - jeg har en i folkeskolen".

Kæmpe ros til det pædagogiske personale

Nu er det Skolen på Nyelandsvej på Frederiksberg, Maike Raahauge er leder af, men indtil sommerferien var hun på Nørre Fælledskole i København. Personalet begge steder har 'nærmest blæst hende bagover' med deres engagement og empati, fortæller hun.

Ros fra Hjortdal til specialskolerne

"Jeg ved godt at både lærere og pædagoger var og er bekymrede for både faglighed og helbred på samme tid, men det er ikke noget, de lader skinne igennem overfor eleverne eller deres forældre", fortæller hun.

"De har været ordentlige i mødet med ikke mindst de udsatte børn og deres forældre. De møder dem med et stort 'velkommen, hvor er det dejligt du er her', ikke noget med 'synes du nu, du skal være her?' Der har været en ordentlighed her, som jeg synes løfter hele lærerstanden og pædagogstanden. Og det skal vi sige 1000 gange og ad alle de kanaler, man kan komme i tanke om at bruge".

Gode ting opstod under corona

Maike Rahauge mener at der er kommet et par gode ting af corona-kaoset, som vil gavne skolen fremover.  Blandt andet oplever hun at lærere og pædagoger har fået en ny forståelse af hinandens faglighed.

"Jeg har oplevet at det stort set er gået problemfrit, når lærere og pædagoger skulle arbejde sammen om for eksempel at indrette klasselokaler til mini-sfo'er, og det er virkelig værd at tage hatten for. Jeg har set de to faggrupper har fået fornyet respekt for hinandens faglighed", siger hun.

"Jeg kan også se, der sker noget med synes på sårbare og udsatte børn. Hos os blev nødpasningen varetaget af pædagogerne, og de så nogle andre ting i de børn, som de tog med til lærerne og så fik man gode snakke om det. Der er sket noget i samspillet mellem de to faggrupper, som er helt vildt fedt og som glæder mig til at bygge videre på".

En anden positiv ting, der ifølge Maike Raahauge er kommet ud af corona-tiden, er at der er kommet en åbenhed om at være sårbar blandt lærerne.

"Vi taler om hvordan vi kan hjælpe hinanden med ensomhed og frustrationer og det er dejligt og sundt, midt i denne svære tid". 

Maike Raahauge: "NB: Vi åbner skolerne på onsdag" er udgivet på forlaget Legimus

Anmeldelse: Roman om en fælles tid, som måske snart er ovre