Forskning

Ny undersøgelse: Flere timer til eleverne gør en forskel

Flere timer i indskolingen end loven kræver, linjefagsuddannede lærere og en god dialog med forvaltningen. Det er typisk for de få skoler, hvis elever år efter år får bedre karakterer end ventet ud fra deres sociale baggrund, viser en ny undersøgelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De enkelte skolers afgangskaraktergennemsnit hopper op og ned fra år til år, uanset om de er renset for elevernes socioøkonomiske baggrund eller ej. Men der er enkelte skoler, som har ligget stabilt højt over en årrække. Fra DPU og AKF kigget på seks af disse skoler og sammenlignet med en kontrolgruppe af skoler, der ikke på samme måde holder et højt karakterniveau. Konklusionerne i rapporten er, at de stabilt højt præsterende skoler er karakteriseret ved, at forvaltningen har klare forventninger til skolerne og indgår i en tæt dialog med dem om deres arbejde, og at skolens ledelse har tilsvarende klare krav og forventninger til lærerne. Skolerne er afdelingsdelte med selvstyrende team, og lærerne underviser i deres linjefag og er ambitiøse på elevernes vegne.

Programleder på AKF Jill Mehlby står bag undersøgelsen, og hun understreger, at med kun 12 deltagende skoler, er der tale om en kvalitativ undersøgelse - den viser simpelthen, i hvor høj grad de samme karakteristika gør sig gældende på alle andre danske folkeskoler. Og hun medgiver, at det godt være tilfældigt, at det især var på de højtpræsterende skoler, at lærerne underviste i deres linjefag i den lektion lige før spisefrikvarteret, som rapporten tager udgangspunkt i:

"Men jeg sammenholder det med, at 277 lærere på de 12 skoler har udfyldt et spørgeskema, som viser, at de lærere, der har linjefagsuddannelse eller tilsvarende kompetencer i de fag, de underviser i, ikke har de samme problemer med uro og konflikter i timen", forklarer Jill Mehlby.

Hun konkluderer også, at de højt præsterende skoler oftest er afdelingsopdelt og med selvstyrende team:

"Hvis ledelsen giver lærerne ansvaret for selv at styre afdelingernes timeressourcer og økonomi, giver det lærerne mulighed for at lægge skemaer og tilrettelægge undervisningen på tværs af klasser - alt efter elevernes behov".

Powered by Labrador CMS