Folkeskoleaftale formentlig på trapperne

Efter forhandlinger både i aftes og i nat mødtes folkeskoleforligskredsen igen her til morgen for formentlig at lande en aftale, der betyder lidt kortere skoledage for folkeskolens elever. Følg med på folkeskolen.dk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Partierne ser forskelligt på, hvad der giver en god skoledag for børnene, og det er ikke nemt arbejde. Men jeg håber snart vi kan lande en aftale som alle kan se sig i. Vi kæmper stadig for kortere skoledage, mere frihed til skolerne, styrkede SFO'er og flere ressourcer", skrev Jacob Mark tidligt i morges på Facebook:

Forhandlingerne har strakt sig over fem måneder og blev undervejs flyttet fra undervisningsminister Merete Riisagers regi til finansminister Kristian Jensens. 

Ifølge kilder ser det ud til, at de 480 timer ekstra fag-timer, regeringen havde ønsket, er skrumpet ind til 90 timer, som skal bruges på ekstra timer i historie, billedkunst og tysk/fransk.  

Mere frihed til at gøre skoledage kortere

Samtidig forventes det, at partierne gør skoleugen tre lektioner kortere for eleverne i 0.-3. klasse. For eleverne i 4.-9. klasse bliver løsningen en anden. Her røres der ikke ved skoleugens længde. Til gengæld udvides nogle af bindingerne i paragraf 16b.

Den nuværende formulering om, at skolerne kun må anvende paragraffen på mellemtrinnet og udskolingen i "helt særlige tilfælde" udgår, og så skal skolerne ikke længere været tvunget til at bruge den 'sparede' voksenresurse til to-voksen-timer.

Her er folkeskole-aftalen

 

Powered by Labrador CMS