Sammenbrud i arbejdstidsforhandlinger

KL og DLF beskylder efter bruddet hinanden for at ville have en gammeldags arbejdstidsaftale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»KL vil efter vores mening cementere en gammeldags lederstil med en skoleleder, der tildeler tid til de enkelte opgaver til hver eneste lærer«, vurderer DLFs formand, Anders Bondo Christensen.

Men hans modpart, Kjeld Hansen, der er formand for KLs løn- og personaleudvalg, mener, det er DLF, der er gammeldags. Han siger, at Lærerforeningen holder fast i, at den enkelte lærer skal sikres ved, at der genskabes en centralt aftalt sammenhæng mellem tiden til undervisning og tiden til forberedelse.

»KL har afvist at gå tilbage til den type arbejdstidsaftale, som det vil indebære«, lød KLs forklaring på, at parterne torsdag den 17. juni opgav at komme videre med en ny arbejdstidsaftale.

Forhandlingerne begyndte sidste efterår, men i november skiltes parterne. Der havde ikke været tid nok, sagde de i en fælles udtalelse. I april i år blev parterne tilsyneladende enige om forhandlingsgrundlaget, og KLs forhandlingsleder, Kjeld Hansen, erklærede, at han regnede med en aftale inden sommerferien. Men da der skulle forhandles den 7. juni, mødte arbejdsgiverne op med en model, som ifølge DLF ville betyde en kraftig forøgelse af skoleledernes bureaukratiske opgaver.

»Jeg er overrasket og skuffet, for KL er øjensynlig ikke parat til en nytænkning af lærernes arbejdstid, der kan fjerne bureaukratiet og skabe den nødvendige fleksibilitet«, siger Anders Bondo.

»Vi mødtes med KLs forhandlere den 20. april og sikrede en fælles forståelse for et forhandlingsgrundlag, der kunne have skabt en forenklet arbejdstidsaftale. Grundlaget sætter fokus på pædagogisk ledelse og begrænser skolelederens administrative arbejde«.

Men efter enigheden i april gik der 48 dage, før KL igen kunne finde tid til at forhandle. Og på et møde den 17. juni blev sammenbruddet en realitet.

»KLs nye udspil ville betyde, at skolelederen skulle udmåle konkret tid til de enkelte opgaver til hver eneste lærer, derfor blev DLF nødt til at sige fra. Det var slet ikke det forhandlingsgrundlag, man blev enige om i april«, siger Anders Bondo.

KL: Et spørgsmål om ledelsesrum

»Vi respekterer fuldt ud ledelseskompetencen. Men det er ude af trit med moderne tankegang at tro, at ledelse består i at lede gennem tildeling af tidsresurser til de enkelte opgaver«, siger DLFs formand.

Han tilslutter sig anbefalingen i den nye OECD-rapport om folkeskolen om, at skolen skal gå fra »managementledelse« til »leadership«, og han vil ikke indgå en aftale, der giver folkeskolen mere bureaukrati.

Det manglende resultat får dog ikke Anders Bondo til at opgive at få tankerne ført ud i livet. En ny aftale om arbejdstiden er så vigtig for folkeskolen, at Danmarks Lærerforening nu må drøfte, hvilke muligheder der er for at komme videre.

»Jeg er fortsat overbevist om, at en aftale med udgangspunkt i grundlaget fra april vil medvirke til en bedre folkeskole til gavn for elever, ledelse og lærere«, siger han.

KLs forhandler, borgmester Kjeld Hansen, konstaterede efter sammenbruddet, at trods et fælles ønske om en mindre bureaukratisk arbejdstidsaftale og et grundlæggende fælles syn på ledelse var der nogle sten, der var for store at flytte nu:

»Når vi har forhandlet i flere omgange og over så lang tid, afspejler det, at vi undervejs har konstateret, at vi har mange fælles synspunkter«, siger Kjeld Hansen.

Men som også Anders Bondo har konstateret, så strandede forhandlingerne på spørgsmålet om ledelsens rolle i forhold til lærernes arbejdstid.

»Vi ønsker et ledelsesrum, der er analogt med ledelsesrummet på alle andre kommunale arbejdspladser. Den dagsorden, der er på det kommunale område i øjeblikket, er decentralisering og rammestyring ud fra nogle klare mål. Ledelsen skal have mulighed for at tage ansvar for, at skolen lever op til de fastlagte mål og krav, og disponere derefter«, siger Kjeld Hansen.

kravn@dlf.org

thejsen@dlf.org

Powered by Labrador CMS