Kredsformand Jeanette Winther er sammen med tillidsrepræsentanterne, skolelederne og skolechefen i Viborg nået frem til en række ændringer omkring lærernes arbejdsvilkår.

Enighed om arbejdstiden for lærerne i Viborg

Det er ikke en egentlig lokalaftale, men lærerforeningen, skolelederne og Viborg Kommune har arbejdet videre med det tidligere forståelsespapir og har indgået en aftale, som bl.a. sikrer lærerne imod at de uden videre kan få tilført ekstra opgaver.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I følge Kredsformand for Viborg Lærerkreds Jeanette Winther har Viborg Lærerkreds, Skolelederforeningen i Viborg, Børne- og Ungdomsudvalget og forvaltningen et overordnet ønske om et tæt og tillidsfuldt samarbejde mellem tillidsrepræsentanter, skoleleder, lærerkreds og forvaltning, fordi det er et vigtigt element for at give eleverne en god undervisning og lærerne et godt arbejdsmiljø.   

Parterne har siden august forhandlet om, hvordan der kan skabes bedre rammer for lærerne i Viborg Kommune. Forhandlingerne førte ikke til en lokalaftale, men en videreudvikling og styrkelse af det i forvejen eksisterende forståelsespapir.  

"Forståelsespapirets grundsten er fortsat det stærke og tætte samarbejde på og om skolerne. Et samarbejde, som får positiv afsmitning på kerneopgave og trivsel".

Den nye del af papiret er forbedringer særligt i forhold til vilkårene for kompetenceudvikling samt forudsigelighed og gennemskuelighed. Jeanette Winther mener, at det vil bidrage til højere gennemskuelighed for den enkelte lærer, og også for teamet.

"Vi har ikke sagt som i gamle dage, at der er X antal timer til it-vejleder, X antal timer til klasselæreropgaver. Antallet af timer til de enkelte opgaver bestemmes i en dialog ude på de enkelte skoler. Det nye er, at vi er enige om, at der skal være en forventningsafstemning i forhold til opgavernes omfang og indhold, og at dette synliggøres i form af en tidsangivelse, og.er der alligevel tvivl om opgavernes omfang og indhold, udarbejdes en beskrivelse af opgaverne", siger hun og uddyber, at det også er tillidsrepræsentant og skoleleder, der aftaler en eventuel bagatel-grænse i den forbindelse.

"Vi har ikke sagt, at man skal ind og lave en beskrivelse af alle opgaver. Men er der uklarheder, beskriver man opgaverne".

I den nye version af forståelsespapiret sættes også fokus på tilførslen af nye opgaver.

"Hvis der kommer nye opgaver i løbet af året, skal læreren og skolelederen ind i en dialog om, hvorvidt opgaverne kan indeholdes i den eksisterende opgaveportefølje. Eller om de kræver, at man får overarbejdsbetaling eller mulighed for at afspadsere på hele dage. Så man kan ikke bare kan få tilført opgaver. Det synes jeg er en vigtig detalje", siger kredsformanden.   

Hun påpeger, at tillidsrepræsentanten er skrevet ind over alt, så denne vil sandsynligvis også indgå i dialogen.

Aftale: Loft over undervisningstiden i Kolding 

Ekstra tryk på dialogen

Dialog er hovedingrediensen i udvidelsen af forståelsespapiret. Viborg Lærerkreds, Skolelederforeningen og forvaltningen har de seneste år været i tæt dialog med hinanden for at blive klogere på, hvilke steder der kræver reguleringer. De møder løfter enormt meget, mener kredsformanden.

"Der har været fire møder de sidste fire år, hvor alle skoleledere og tillidsrepræsentanter har været samlet. På møderne tagesfat i de ting, der bøvles med på skolerne. Indholdet på disse møder fastlægges af skolelederforeningens formand og næstformand, skolechefen og min næstformand og jeg", siger hun og uddyber, at emnerne udspringer fra TR-møderne og skolelederens netværksmøder"

For to år siden begyndte de fire parter på praksisforummøder, hvor de tager ud og besøger skolerne. Praksisforummøder er samarbejds- og sparringsmøder mellem skolechefen i Viborg Kommune, formanden i den lokale skolelederforening, formanden og/eller næstformanden i lærerkredsen samt den respektive skoles skoleleder og tillidsrepræsentant.

"Praksisforummøderne kører på andet år. Men vi har fået fornyet fokus på blandt andet en skærpet dagsorden og stramning i forhold til opfølgning. Tillidsrepræsentanten og skoleleder er også med til at sætte dagsordenen". 

"Vi har haft en lang proces især med tillidsrepræsentanterne og selvfølgelig også været til faglig klub ude på skolerne for at høre, hvad de bøvler med på skolerne. Vi har i forhandlingerne taget fat på de emner, der er blevet efterspurgt".

"Kompetenceudvikling er en naturlig del af arbejdstiden"

Formuleringer om kompetenceudvikling har også fået plads i forståelsespapiret. Her har kredsen kæmpet for at skabe bedre betingelser for de lærere, der er på efteruddannelse, men også dem, som er tilbage og muligvis skal vikariere for dem, der er af sted.

"Vi ville gerne have haft et tal på, hvor meget der gives af timer, når man skal tage et helt undervisningsfag for eksempel. Det var ikke muligt. Men vi har fået lavet formuleringer om, at kompetenceudvikling er en naturlig del af arbejdstiden, og at man forventes at skabe bedst mulige betingelser for såvel de lærere, der deltager i kompetenceudvikling som de lærere, der står tilbage med en evt. vikarforpligtelse. Det aftales lokalt, hvordan man tilgodeser begge parter inden for den givne ramme.", siger Jeanette Winther.

Selvom der er sket en del justeringer for at skabe bedre vilkår for lærerne i Viborg Kommune, er der endnu ikke hegn om forberedelsestiden. Men ifølge Jeanette Winther er der en klar forståelse af, at der skal være tid og ro til at forberede sig. Og at netop det er blevet anerkendt.

"Forberedelse og efterbehandling af undervisningen går lidt hånd i hånd med forudsigeligheden. Vi er enige om vigtigheden af at kunne planlægge sin tid. Vikardækningen har været bøvlet nogle steder, så vikardækningen er præcis et af de temaer, vi har haft fokus på til møderne. Forudsigeligheden skal tilgodeses for den enkelte lærer og teamet". 

Innovation ind i skolen: Viborg er størst på erfaringer 

"Selvfølgelig skal vi også have en overenskomst"

Skolechef Claus Drachmann Kaasby-Wang udtaler i en pressemeddelelse, at det er afgørende, at medarbejderne oplever, at de har indflydelse på prioriteringerne på skolen.

"Ledelse er en holdsport, hvor elevernes og medarbejdernes deltagelse er afgørende. Hvis vi fastholder en kontinuerlig dialog om opgaverne og er insisterende på opfølgning, tror jeg det, vi har, er bedre end en overenskomst, og jeg tror på, at børnene kan mærke udbyttet af, at vi spiller hinanden gode", siger han i pressemeddelelsen.  

Jeanette Winther er dog helt uenig med skolechefen i, at det skulle være bedre end en overenskomst.

"Det er klart, at jeg synes, at vi skal have en overenskomst i forhold til arbejdstiden ligesom alle andre faggrupper. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Så det er jeg selvfølgelig ikke enig i".

"Vi afventer Per B. Christensen og arbejdstidskommissionsionens udmeldinger og de centrale overenskomster - og i mellemtiden gør vi alt, hvad vi kan for at sikre kvalitet og trivsel". 

Ny kommissionsformand: Der er brug for en ny toneart i arbejdstidsdebatten 

Jeanette Winther er generelt tilfreds med de aftaler, der er blevet indgået mellem de fire parter og resultatet af udvidelsen af forståelsespapiret.

"Det skal fortsat stå sin prøve. Det kræver, at vi fortsætter med fokus på at ville det tætte og tillidsfulde samarbejde. Det betyder, at vi skal være gode til at informere hinanden. Medindflydelse og medinddragelse vægter vi højt i Viborg Kommune. Vi skal inddrage medarbejderne for at finde de bedste løsninger på alle niveauer.

3/1 kl. 10.27: Artiklen er tilrettet pga nogle misforståelser i interviewet, red. 

Læs mere

Forståelsespapir 2018

Bilag til forståelsespapiret