Alligevel havner de stridende parter snart i retten. Foreningen af Kommuner i Københavns Amt har stævnet amtet for betalingen af det såkaldte normalklassebidrag for enkeltintegrerede børn i Gladsaxe Kommune i to år. Samlet set kræver kommunerne 13,5 millioner kroner fra amtet, der har nægtet at betale normalklassebidraget.
"Barnet bliver vel ikke undervist af to lærere på en gang", siger kontorchef i Københavns Amt Bo Beck. "Vi betaler for støttelæreren, og så mener vi ikke, at vi også skal betale klasselærerens løn".
Imidlertid har amtet nu spurgt Undervisningsministeriet, hvordan loven skal tolkes. Og svaret er, at vidtgående specialundervisning er amtskommunalt finansieret bortset fra et kommunalt takstbeløb på pt. 176.000 kroner årligt. Grundlaget for beregningen er de faktiske udgifter, men Undervisningsministeriet har ikke kompetencen til at bestemme præcis, hvordan udgiften skal beregnes. Københavns Amt kan altså ikke fastholde, at det såkaldte normalklassebidrag på ca. 54.000 kroner ikke gælder for handicappede børn:
"Det er rart, at vi nu har fået teksten udlagt", siger Bo Beck. "Men ministeriet siger ikke, at normalklassebidraget skal være på 54.000 kroner - der skal forhandles og findes en lokal løsning", siger han med henvisning til, at andre amter tager en lavere timepris for støttetimerne.
Men under alle omstændigheder havner striden om betaling for de to foregående skoleår altså nu i Østre Landsret.
Amtet skal betale fuld pris for handicappede børn i folkeskolen
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.