Gå til indhold
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Kontakt
  • Nyhedsbreve
  • Magasin
  • Lærerprofession.dk
  • Annoncering
  • Arrangementer
  • Lærerkursus.dk
Folkeskolen
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Anmeldelse

Alle gør deres bedste

Den nye KRAP-bog giver meget praksisnære eksempler på, i hvilke situationer lærere kan arbejde med denne særlige tilgang til en mere inkluderende skole. Den bagvedliggende tankegang og værdiforankring tydeliggøres i denne bog – og kobles til fortællinger fra praksis.

KRAP i skolen

Torben Nørregaard Rasmussen
Start debatten
14. oktober 2013, kl. 14:50

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring.

Start debatten

Endnu en KRAP-bog er kommet på markedet. Som dens forgænger, ”KRAP – metoder og redskaber”, giver den nye bog også meget praksisnære eksempler på, i hvilke situationer lærere kan arbejde med denne særlige tilgang til en mere inkluderende skole.

Titel: KRAP i skolen

Forfatter: Lene Metner, Peter Bilgrav

ISBN: 9788772818122

Pris: 435

Sider: 248

Forlag: Dafolo

Den bagvedliggende tankegang og værdiforankring tydeliggøres i denne bog – og kobles til fortællinger fra praksis om blandt andet samarbejde i team, skole-hjem-samarbejde og skoleledelse. Alt sammen naturligvis sammenkædet med en hyldest til KRAP-metoden, som kan virke lidt overdreven og selvforherligende. Sådan som det ofte er med "færdige" koncepter.

Hvis man kan abstrahere fra dette, er det dog et gennemtænkt perspektiv, som bogen og metoden byder på. Et perspektiv, som er helt i tråd med tidens store fokus på "inklusion". ”KRAP” står for kognitiv, resursefokuseret og anderkendende pædagogik. Systemets overordnede logik er, at enhver anerkendende pædagogik må arbejde med tre faser: 1) registrering og afdækning, 2) analyse, forståelse og overblik samt 3) ændring og udvikling. Grundsynet på læring i skolen er, at "alle gør deres bedste", og at "alle handlinger (derfor) er meningsfulde".

Skoleledelsen, lærerne og forældrene skal tale med hinanden om dette grundsyn og om, hvilke konsekvenser det kan få for undervisningen og livet i skolen – hvor alle, som gør deres bedste, ikke altid lykkes med deres egentlige ærinde.

Start debatten
Debat
Her kan du kommentere på artiklen:

Alle gør deres bedste

Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.

Naja Dandanell debatredaktør
  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
Folkeskolen
Your browser does not support the video tag.

Fagbladet Folkeskolen
Kompagnistræde 34, 3
1208 København K

Skriv til os: folkeskolen@folkeskolen.dk

Ring til os: 3369 6300

  • Seneste nyt
  • Debat
  • Inspiration
  • Dit fag
  • Job
  • Nyhedsbreve
  • Arrangementer
  • Lærerprofession.dk
  • Magasin
  • Levering
  • Udgivelsesplaner
  • Abonnement
  • Om Folkeskolen
  • Kontakt
  • Etik
  • Ophavsret
  • Annoncering
  • Lærerkursus.dk
  • Lejrskolekataloget.dk
  • Cookiepolitik
  • Administrer samtykke

Følg os: Facebook · Instagram · Linkedin

Ansv. chefredaktør:
Andreas Marckmann Andreassen
 
Udgives af:
Fagbladet Folkeskolen ApS