Niels Egelund vender tilbage til sit professorat i pædagogisk psykologi på DPU.

Center for Strategisk Uddannelses-forskning lukker

Den femårige bevilling løber ud, og derfor bliver Center for Strategisk Uddannelsesforskning nu nedlagt. Centrets leder Niels Egelund vender tilbage til sit professorat i pædagogisk psykologi på DPU. "Jeg glæder mig til at komme til at forske i dybden igen", siger han.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den femårige bevilling er udløbet, og en ny er ikke blevet givet, så nu lukker Center for Strategisk Uddannelsesforskning, fortæller centrets leder, professor Niels Egelund.

Centret var en virtuelt samarbejder mellem kvantitativt orienterede uddannelsesforskere, som har ansættelse på forskellige forskningsinstitutioner i ind- og udland. De vender nu tilbage til deres arbejde på fuld tid.

"Ingen bliver arbejdsløse", siger Niels Egelund.

Niels Egelund selv vender tilbage til sit professorat på afdelingen for pædagogisk psykologi på Danmarks institut for Pædagogik og uddannelse (DPU), hvor han primært skal beskæftige sig med inklusion og specialpædagogik, især udadrettet adfærd.

"Jeg glæder mig til at vende tilbage til mit gamle job og deltage i undervisningen igen og ikke have så mange administrative forpligtelser", siger Niels Egelund.

Nyt center for uddannelses-forskning åbner i dag

65 videnskabelige afhandlinger

Centret har i løbet af de fem år udgivet 65 videnskabelige afhandlinger, især i udenlandske tidsskrifter. Målet var 60, fortæller Niels Egelund. "Og så har vi uddannet seks ph.d.'er og fem post docs."

Hvilke forskningsresultater inden for folkeskoleområdet vil du især fremhæve?

"Dem om skolestørrelser - vores hypotese var, at små skoler gav højere karakterer i afgangsprøverne, men sådan forholder det sig ikke. Der er snarere en lille tendens den anden vej. Det er rent kvantitativ forskning, så vi kan ikke sige, hvorfor det er sådan".

"Og så er der den undersøgelse om klassestørrelser - vi kan se, at klassestørrelsen har betydning, men den er meget lille. Man vinde lidt, målt på karakterne i afgangsprøverne, ved at gå fra for eksempel 20 til 10 elever, men gevinsten er marginal i forhold til, hvad det koster at gøre det, nemlig 0,1 karakterpoint".

Elever i små 10.-klasser får bedre karakterer end dem i store klasser 

"En tredje undersøgelse er den om ADHD - vi kan se, at det er en fordel at lade børn med ADHD-symptomer gå et år mere i børnehave, så deres skolestart bliver udsat.

"Og så er der vores undersøgelse om mobning - vi kan se, at hvis man bliver mobbet i skolen, så får man lavere karakterer ved afgangsprøverne. Og vi kan se, at de, der bliver mobbet, er bare nogle, der har for eksempel stærke briller eller er skeløjet eller har en lidt anden adfærd - det giver sig udslag i karaktererne".

"Jeg glæder mig til at gå i dybden"

Siger altså centrets afgående leder på vej ud af døren til sit professorat i pædagogisk psykologi. Han har lavet en femårig aftale med Aarhus Universitet, der rækker frem til han fylder 75 - "og så må vi se til den tid", siger han.

Hvad vil du så lave?

"Jeg vil kaste mig over de datasæt, jeg har liggende, og som jeg aldrig har haft tid til at gå i dybden med, fordi jeg så har kastet mig over noget andet".

For eksempel data fra Pisa plus fra Center for Strategisk Uddannelsesforskning, hvor der ligger data om 1.500 skoleelever. Dem vil han eksempelvis følge i deres uddannelsesforløb videre frem. Hvem fortsætter i gymnasierne, hvem på erhvervsuddannelserne, hvilke kendetegn har de?

"Jeg glæder mig til at komme i dybden med det".

Skolens mediedarling fylder 70 år

Globalseringsrådet gav 40 millioner til centret

Center for Strategisk Uddannelsesforskning blev oprettet i 2010 på en bevilling på 40 millioner kroner, der blev givet i "de glade dage før finanskrisen" af Anders Fogh Rasmussens Globaliseringsråd, som satte i alt 300 millioner kroner af til uddannelsesforskning.

Dengang var Niels Egelund leder af Center for Grundskoleforskning på DPU. Professor Hans Siggaard Jensen satte sig derpå i den ledige lederstolpå  Center for Grundskoleforskning, som blev omdannet til et forskningsprogram, da DPU blev et institut under Aarhus Universitet.