Undersøgelsen viser, at det er de samme elever, der pjækker meget fra skole, som har mange rygsmerter, ofte har hovedpine og søvnbesvær og ryger.
"På nogle skoler ligger andelen af elever, der pjækker, over de 10 procent, men jeg vil ikke sige hvor højt, fordi det vil være første skridt til at hænge enkelte skoler ud", siger børn- ungelæge Anne Margrethe Kjær til Århus Stiftstidende. Byrådsmedlem Jens Winther, Venstre, mener, at offentlighenden bør have kendskab til, på hvilke skoler eleverne pjækker meget og hvilke skoler, der ikke har problemer med fravær.
Undersøgelsen har været gennemført seks gange og viser, at drengene er meget mindre glade for at gå i skole, end de var for ti år siden.
I den nyeste undersøgelse svarer næsten hver tredje dreng i 9. klasse, at han kun af og til, sjældent eller aldrig er glad for skolen. I 1993 var den kun hver fjerde dreng, der var så ked af skolen.
Århus: Hver 10. unge pjækker
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.