I 2009 fyldte debatten om klimaet meget i den offentlige debat, men siden er emnet gledet noget i baggrunden. Ikke mindst derfor er disse ti klimasange meget velkomne. Hæftet og cd'en repræsenterer de bedste sange fra årets sangkonkurrence med temaet "Klima". Med Bobo Moreno og Jimmy Jørgensen i spidsen synges hver sang af en mere eller mindre kendt sanger.
Sangerne tager sig frihed til at fortolke og frasere, og heri gemmer sig et af projektets problemer/muligheder: Der er i mange af sangene store afvigelser mellem de skrevne noder og den klingende cd. Er det et problem, at der er forskel, eller giver det i princippet bare to muligheder per sang? Eksemplificeret ved den meget enkle og smukke "Lige midt i universet" synger Jimmy Jørgensen sangen meget tilbagelænet, hymneagtigt, på en måde, der er væsentlig anderledes end nodeforlægget. I mine øjne vinder sangen ved at blive fortolket og ændret af en dygtig og erfaren sanger.
"Lige midt i universet" er både en fællessang og en lytte til-sang. Andre af sangene er klart mere solistiske, men alt i alt udgør hæftet en god blanding. Én af de svære sange, men samtidig én, der fortjener stor udbredelse, er "Hør, hun synger livet". Bobo Moreno, en af vores allerbedste sangere, fremfører formidabelt den smukke tekst: "Her er en sang til alle dem, der tror, det stadig nytter med en sang ..." skrevet af Bjarne Jes Hansen. Disse to sange er perlerne, men humor og alvor følges på en fin måde gennem mange af de øvrige bidrag.
Årets danske sange
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.