Debat
0   154

Tomme løfter

Menneskeordets tomhed er ikke ukendt, men heldigvis giver demokratiet mulighed for at spørge, om værdien af ordene nu også holder. Populært plejer vi at sige, at et manglende svar også er et svar, men jeg foretrækker alligevel selv belæring frem for tavshed. Indtil videre ser det ikke ud til, at hovedstyrelsens egen målsætning om brugen af erhvervet grundviden og indsigt på studieturen til Bruxelles og Paris skulle være den afgørende test for, om 250.000 kroner-turen gav et tilstrækkeligt fagligt udbytte, for hovedstyrelsen er lige så tavs som medlemmernes Martin Rømer, der for god betaling aldrig ytrer sig i forhold til de medlemmer, der betaler for repræsentationen i EU.

Var det uforbindtlig tale og tomme løfter for blandt andet at berolige Sønderjyllands Amtskreds, der før afrejsen per brev havde spurgt hovedstyrelsen om målsætningen for studieturen? Folkeskolen har bragt en artikel om OECD-besøgets indhold, men mig bekendt mangler vi at høre om møderne med EU-apparatet. Her må den stedkendte EU-ekspert Martin Rømer have været hovedstyrelsens forlængede indsigt i forhold, som hovedstyrelsen ville tage hjem og bruge og videreudvikle. Hvis vi ellers kan tage ordenes værdi for pålydende!

Artiklen fortsætter under banneret

'Mit fremmeste mål er, at lærerne får stoltheden over lærerjobbet tilbage', skrev Anni Herfort Andersen i sin valgbrochure. Og på Dafolo-afholdte konferencer foreslås nu i ramme alvor, at der nedsættes en forsoningskomité. Det ser ikke ud til at være stolthed over lærerjobbet, der plager lærerne, når nogen ligefrem foreslår forligelse mellem DLF og medlemmerne på grund af konflikt mellem parterne. Det bliver spændende at se Anni Herforts fredsstiftende handling, når hun er blevet valgt på ordene om 'en ordentlig udmøntning af arbejdstidsaftalen'. Hvor er forsoningsmuligheden her?

Formanden stillede ligeledes op for at styrke tobensstrategien på det pædagogiske område. Tag lige og læs lederen 'Værktøj og redskaber' i Folkeskolen nummer 19. Teampædagogikken stresser flere, end den hjælper! Undervisningsdifferentiering med ansvar for egen læring er en DLF-pædagogik, der svigter de svage! Vil DLF indrømme dette syndefald?

Foreningen får nyt liv, når værdier og virkeligheden passer sammen.

Torben Thomsen

Aars

Svar

Det er korrekt, at der mangler en artikel fra mødet med EU. Den kommer. Men når man som journalist er med en gruppe, skal man respektere værtens vilkår for citat - her EU's Kommission. Derfor tager det lidt tid endnu.

Besøget har i øvrigt givet afsæt til en række yderligere redaktionelle tiltag.

Thorkild Thejsen

chefredaktør


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen