Sprogligt set

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nørd

Ordet nørd kommer af amerikansk-engelsk nerd/nurd. Det kendes herhjemme fra 1980'erne, men har stadig en vis slangkarakter. Mange ældre mennesker kender det ikke. For tiden bruges det ofte i forbindelse med IT-interesserede, der i den grad er opslugt af deres interesse, at alt andet forsømmes: sociale kontakter, undertiden personlig hygiejne, interessen for at klæde sig som andre. Måske knytter begrebet sig overvejende til unge mænd.

Egentlig er det et lidt farligt ord, for det kan med let hånd strøs ud til højre og venstre om personer, der fordyber sig i noget og for en tid fravælger andre impulser. Og evnen til fordybelse er særdeles vigtig at stimulere og udvikle, også i en pædagogisk sammenhæng.

En ældre betegnelse for et beslægtet begreb er æggehoved. Det bruges om de lidt ældre nørder med intellektuelle tilbøjeligheder og en pæn portion klassisk dannelse, ofte kombineret med en teoretisk/filosofisk tilgang til kunst og virkelighed. Men særlig gammelt er ordet nu ikke. Ordbog over det danske sprog kender til blandt andet æggeblomme, æggebrød, æggedans, æggedeler, æggehinde og æggekage, men ikke til æggehoved. I engelsk har man kendt egghead længe i betydningen 'en intellektuel'.

Poul Martin Møller har i 'Scener fra Rosenborg Slotshave' et digt med titlen 'En gammel Pedant', en person, som ser lidt luvslidt ud efter et langt liv med litterære sysler. Ærmerne kan ikke klare skriveriet, og han må konstatere, at han derved kommer til at miste noget af den ære, det skrevne ellers har bibragt ham. Et andet sted, i 'En dansk students eventyr', portrætterer samme forfatter en licentiat, der er så uhyre omhyggelig med detaljerne, at han aldrig når frem til sit ærinde. Holberg kender også til livsuduelige, skimlede magistre uden evne til at gebærde sig uden for et bibliotek.

Den gode skole fremmer fordybelsen uden at skabe nørder - og den interesserer sig for, om eleverne falder så langt ned i deres egen verden, at den lukker sig omkring dem.

Professor Higgins