De unge skal fanges tidligt

Der er få studerende på naturfag. Universiteterne bærer selv en del af skylden, mener lektor

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De naturvidenskabelige fag har det svært. Der kommer ikke så mange studerende til fakultetet som før. Lektor på Geologisk Museum, Erik Schou Jensen, mener, at man skal forsøge at fange de unge meget tidligt, og at universiteterne skal være bedre til at kanalisere deres viden ud til skolerne.

'Jo tidligere børnene stifter bekendtskab med, at der er en spændende verden, der hedder naturvidenskab, jo større chance er der for, at nogle af dem finder ud af, at det lige er deres niche'.

Erik Schou Jensen mener, at det er vanskeligt at komme igennem med fysik og kemi i folkeskolen og lære børnene de grundbegreber, der skal bruges senere. Ikke mindst fordi der ikke er mange timer til rådighed for de naturvidenskabelige fag. Men for Erik Schou Jensen handler det også om, at universiteterne skal blive bedre til at sende deres viden videre.

'En del af den manglende interesse er vores egen skyld. Det, børnene lærer i natur/teknik, er ikke direkte forældet. Men vi kunne godt være lidt flinkere fra universiteter og læreanstalter til at sørge for, at den nye viden, som vi sidder inde med, kommer hurtigere ud i skolekredsene. Vejen er for lang og træg ud til skolebøgerne, for på trods af vores krise på naturvidenskab sker der meget nyt for øjeblikket'.

Erik Schou Jensen har fungeret som baggrundssupport for universitetsstuderende, der deltog i et naturfagsprojekt på Hyldagerskolen i Albertslund. Han synes, det er en utrolig god ide at gå ud og fange børnenes interesse på den måde.

'Naturvidenskab er blevet meget abstrakt og svær at forstå for børn. Så vi skal starte der, hvor de stadig har deres forestillingsverden i orden. De skal kunne genkende nogle af de ting, vi har med til dem, i det, de ser omkring dem'.

Derfor er han heller ikke bange for, at man skal tage cremen fra fysik og kemi ved at lave alle de sjove forsøg i de mindre klasser.

pai