Lærerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Knud Aavad har alle årene haft klassen til idræt:

'En ren drengeklasse giver mulighed for andre aktiviteter, og den er nok mere konkurrencepræget, men det er svært at drage konklusioner for eller imod rene drengeklasser ud fra en klasse. 6.b var anderledes lige fra første klasse. Timerne havde en høj intensitet og krævede stor opmærksomhed. De var ikke gode til at lytte til fælles beskeder, der skulle bruges meget tid på at løse konflikter, og vi kunne derfor ikke nå det samme som i parallelklassen. Eleverne havde det svært med friere sammenhænge. Nu er drengene i de to klasser slået sammen i idræt, og de fungerer godt som en sammenhængende gruppe. Jeg har tænkt på, hvordan de stille drenge har haft det. Man kunne frygte, at de var blevet kvalt, men det har ikke været tilfældet'.

Klassens sløjdlærer Niels Mejling:

'Klassen er god til de kreative fag, og sløjd er et åndehul, men en gang imellem savner jeg nogle piger. De kunne måske have ført til en anderledes arbejdsadfærd. Eleverne er meget interesserede, men de er bedst til de korte projekter. De lange kræver, at der tit bliver samlet op'.

Støttelærer i dansk Vibeke Vissing:

'Der er sket betydelige ændringer, siden jeg begyndte som støttelærer i 4. klasse. Dengang havde de svært ved at holde koncentrationen, men i år har de fundet ud af, at de bliver nødt til at gøre noget ved stavning og grammatik. Det har hjulpet. Problemet var, at der var for mange høvdinge, men efter at vi har sat fokus på dem, fungerer tingene bedre'.

Thomas Arre har været klasselærer i tre år:

'Drengene er meget aktive og videbegærlige, men skal vi have en snak i klassen, skal den styres med fast hånd. Tidligere havde de en hård omgangstone, og de har været meget urolige, men efter at skolen, lærerne og forældrene har taget det op, har det hjulpet. De leger mere end parallelklassen og ikke kun vilde drengelege. Det er nok, fordi de ikke har haft piger, som de har skullet leve op til'.

j