Tosprogede forbedrer skolen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det kan være en klar fordel for en skole at få tosprogede elever ind i klasserne. På Thyborøn Skole i den vestjyske kommune Thyborøn-Harboøre er inspektør Michael Laursen ifølge Jyllands-Posten den 22. april virkelig glad for de flygtninge- og indvandrerbørn, der er kommet til skolen. 'Thyborøn ligger nærmest ved verdens ende, og det er godt for børnene herude vestpå at få et pust fra den store verden', siger han. Han mener, at de nye elever bidrager til at skabe en mere lærelysten stemning i klassen.

Leder af Uc2 (Udviklingscenter for undervisning og uddannelse af tosprogede børn, unge og voksne) Anne Froberg er i samme artikel heller ikke i tvivl om fordelen for de danske børn. 'Tilstedeværelsen af tosprogede børn gør, at der kommer mere fokus på dansk som redskabssprog. Lærerne gør for eksempel mere ud af at forklare betydningen af forskellige ord, som de ellers ville have gået let hen over', siger hun.

Powered by Labrador CMS