Drengehørm i skolekøkkenet

Ikke én eneste pige fra 7. klassetrin på Katrinebjergskolen i Århus har valgt hjemkundskab. I stedet har 24 drenge køkkenet for sig selv

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skålene skramler, fedtede fingre tørres af foran på blusen, og snakken bølger højlydt, når 24 drenge fra 7.a og b laver mad i skolekøkkenet på Katrinebjergskolen i Århus.

Lærer Henrik Sørud har ikke nogen forklaring på den højst usædvanlige kønsfordeling på hjemkundskabsholdet.

'De vidste ikke, hvem læreren var, så det kan ikke være på grund af, at det er en mand, der underviser. Jeg blev selv meget overrasket, da jeg så, at der kun var drenge tilmeldt', siger han.

Faktisk undrede han sig så meget, at han fik eleverne til at udfylde et spørgeskema, hvor et af spørgsmålene lød: Hvorfor har du valgt hjemkundskab?

Over halvdelen svarede ganske enkelt, at de kan lide at lave mad. Nogle mente, det var spændende at prøve nye retter, andre at det var rart at få noget at spise. En enkelt påstod, at det var, fordi hans mor laver dårlig mad, og to gav den begrundelse, at de vil være kok.

En af dem er 14-årige Jonathan, der, siden han for cirka fire år siden begyndte at hjælpe sin mor med madlavningen, har holdt fast i, at han vil være kok.

'Det er spændende at lave mad, og hjemkundskab er sammen med idræt det bedste fag i skolen', siger Jonathan, mens han med sikker hånd skræller æbler til dagens kage.

Henrik Sørud tror også, at en del af forklaringen på, at drengene samles om kødgryderne, er de mange tv-programmer om madlavning. Ofte med mandlige mesterkokke som værter, og for at gøre lidt særligt ud af drengeholdet inviterede han i begyndelsen af året den århusianske kok, René Knudsen, til at optræde som gæstelærer. En begivenhed, der stadig kan få udtryk som 'bare for sejt' og 'vildt fedt' til at fyge gennem luften, mens drengene begejstret fortæller om de fif inden for finere madlavning, de fik fra mesterkokken.

'Hjemkundskab er et fag, der overlader utroligt meget initiativ til den enkelte, og det er skønt at have et hold, der godt vil noget', siger Henrik Sørud

Alvor og pjat

'Jeg er professionel kok', lyder meldingen fra Rasmus, der sidder midt i køkkenet med det ene ben oppe på en stol, mens han river agurk til tzatziki. Han tjener nemlig sine lommepenge ved at lave mad derhjemme, og det med benet er faktisk en arbejdsskade, fordi han har tabt et tungt skærebræt ned over foden hjemme i køkkenet.

Så fortsætter snakken om brækkede knogler og fodbold, mens farsen til lammefrikadellerne bliver æltet med de bare næver.

Hovedet fra den røgede makrel, der er blevet udbenet under megen morskab og rynken på næsen, er yderst velegnet til at stikke op under næsen på en dreng, der møjsommeligt hakker løg i nabokøkkenet.

Der bliver sprøjtet med vand, fægtet venskabeligt med grydeskeer og tæsket lidt mere løs på bolledejen end strengt nødvendigt, men som helhed arbejder drengene koncentreret og disciplineret med de forskellige retter til den planlagte påskebuffet.

'På det her hold er der langt færre konflikter, end der plejer at være, fordi der ikke er nogen piger, drengene skal spille op til', siger holdets anden lærer, Birgit Bohl, der har undervist mange blandede hold i skolekøkkenet.

Bestikket klirrer, og maverne rumler, indtil Henrik Sørud formaner: 'lad nu være med at tage ti frikadeller hver', og giver eleverne lov til at fylde tallerknerne. Så sænker roen sig over skolekøkkenet.

'Det smager forbavsende godt', bemærker en af drengene på vej til anden omgang ved buffeten.

Henrik Sørud mener, at når der ikke er piger i køkkenet, er det sværere for drengene at snige sig uden om kedelige ting som opvask og oprydninger, men han er alligevel overbevist om, at drengene nyder et pusterum i det tøsefri køkken.

Et direkte spørgsmål om, hvorvidt det er rart at være fri for pigerne, får drengene til at skæve lidt usikkert til hinanden, indtil Casper lyser op i et strålende smil og svarer: 'Det kunne nu være sjovere, hvis der også var nogle piger'.-Irmelin Viegas er freelancejournalist

Drenge om madlavning:

-¡Drenge er bedre til at lave mad

-¡Piger er mere omhyggelige og mere dekorative (med maden. redaktionen)

-¡Piger kan ikke lide at røre ved noget klistret som for eksempel dej

-¡For piger skal maden se indbydende ud

-¡Drenge er vilde med krydderier

-¡Piger kan bedst lide noget mindre krydret

-¡Drenge er ikke så vilde med at vaske op, hvorimod piger er ret ligeglade

-¡Drenge er mest til junkfood

-¡Piger er bange for at blive for tykke

-¡Piger laver bedre mad. De koncentrerer sig 100 procent, de arbejder sammen og vil gøre alting flot

-¡Piger laver hurtig mad. Drenge laver langsommere, men bedre mad

-¡Piger rydder bedre op end drenge

-¡Piger tager det mere seriøst og gør sig umage med maden

-¡Drenge opholder sig stort set kun i et køkken, når der skal spises