Seminariet skal gå foran

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et er at kende teorien bag for eksempel storyline og værkstedsundervisning. Noget andet er at finde materialer, eleverne kan gå til.

'Det lød flot, da vi som studerende sagde, at vi ville lave vores eget undervisningsmateriale. Men det er der ikke tid til. Hvis vi havde lært at vurdere forskellige materialer, ville vi ikke skulle bruge to timer på at finde noget, der er egnet, hver gang vi skal undervise i en halv time', siger Allan Gravgaard fra Vodskov Skole.

Ligesom de andre deltagere i Aalborg Seminariums udviklingsarbejde for nye lærere ville han gerne have haft flere praktiske anvisninger med fra sin studietid.

'Teorien om undervisningsdifferentiering er god nok, men vi mangler nogle værktøjer til at udføre den med', siger Henriette Andersen fra Terndrup Skole og bliver bakket op af Tina Bak fra Vester Mariendal Skole.

Hun foreslår, at seminarielærerne ikke kun underviser i undervisningsdifferentiering, men selv praktiserer det. Det vil give de studerende nogle gode rollemodeller.

'Hvis de studerende får indarbejdet fremgangsmåden, vil det være naturligt for dem at bruge den, når de selv skal undervise'.

Seminariet vil gerne være mere eksemplarisk i sin undervisning. Men teorien vil aldrig forsvinde. Tværtimod bør der være en større vekselvirkning mellem teori og praksis også i folkeskolen.

'Jeg kan godt undre mig over, at når først de studerende er blevet lærere, så søger de stort set aldrig svar i de teorier, de har med sig fra seminariet, for eksempel om konfliktløsning og om elever, der er svære at motivere. I stedet begynder de unge lærere hurtigt at synge med på sangen om, at de ikke kan bruge det, de har lært på seminariet', siger lektor Per Munch, der selv har en fortid som lærer i folkeskolen.

Selv om læreruddannelsen aldrig bliver som en skole med små børn, vil han gerne selv lære noget af udviklingsarbejdet.

'Måske kan vi ændre undervisningen, så nye lærere i højere grad føler, at de kan bruge det, de lærte på seminariet, når de står ude i klasserne', siger Per Munch, der kører udviklingsarbejdet sammen med kollegerne Pia Clasen, Frank Dissing og Flemming Engel.

stan