Ingen tid til idealer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke undervisningen, der volder nye lærere problemer. Det er snarere samarbejdet med forældre og kolleger og det at tackle børn, der ikke hører efter.

Det viser erfaringerne fra de første møder i et udviklingsarbejde for nye lærere på Aalborg Seminarium. Derfor vil det være en god ide at forberede de studerende noget bedre på, hvad livet som lærer også er. For eksempel ved at diskutere Lærerforeningens udkast til professionsidealer, mener lektor Pia Clasen, der er med i udviklingsarbejdet sammen med tre kolleger.

Men den slags diskussioner er der ikke megen tid til, når de studerende skal igennem fire liniefag.

'Når anden årgang er færdig med pædagogik og psykologi, har de kun 39 timer tilbage i didaktik, så snakken om idealer bliver klemt', siger hun.

Det er de studerende også godt klar over. Når de kommer tilbage fra deres alenepraktik på tredje årgang, siger de samstemmende, at de er chokerede over, at de har brugt 80 procent af tiden på at opdrage og socialisere eleverne og kun 20 procent på deres faglighed.

'Så er det, de siger: 'Hjælp, vi har afsluttet pædagogik og psykologi og har kun en smule didaktik tilbage'', fortæller Pia Clasen.

stan