Samarbejde på tværs af landegrænser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ofte ønsker man at udveksle erfaringer og projekter med lærere i andre lande eller bare at give sine elever oplevelsen af at kommunikere med elever, der ikke bor lige rundt om hjørnet, men næsten lige så ofte holder man sig tilbage. Det er for besværligt. Hvor skal man begynde? Hvor finder man nogen, der gider udveksle med én? Og hvordan skal man organisere det?

Men det er faktisk slet ikke så svært, og der er masser af muligheder på Nettet.

En af de sider, vi vil anbefale, er siden www.eun.org. Den er et godt udgangspunkt, hvis man ønsker at samarbejde på tværs af landegrænser inden for Europa og ikke er bange for at bruge engelsk som arbejdssprog. Her finder man en virtuel skole med undervisningsplaner, tip til undervisningen og et stort forum, hvor man kan søge samarbejdspartnere. Under punktet 'Collaboration' finder man blandt andet: Partner Finding, Finding a theme for your project og Pen Pal Corner. I Partner Finding har man mulighed for at søge partnere til sine egne idéer eller hoppe med på andres idéer. I Projects er der inspiration at hente til projekter, der er egnede til samarbejde, og i Pen Pal Corner kan eleverne selv finde andre elever at skrive sammen med.

Har man lyst til at kaste sig ud i større projekter, der vil kræve økonomisk støtte, er der på denne side også henvisninger til fonde, hvor man kan søge midler.

På Kidlink-siden www.kidlink.dk findes ligeledes mange projekter skræddersyet til samarbejde mellem klasser. Her er på forhånd skitseret deadlines, så forløbene afvikles inden for et skoleår, hvor sommerferien for eksempel ligger fast - en praktisk foranstaltning, da forskelle i skolesystemer med lærerskift hvert år og ferier på 'forkerte' tidspunkter ellers ofte kan volde problemer i samarbejdet med andre lande.

Der er på siderne eksempler på udveksling både inden for landets grænser og uden for. Et godt projekt at begynde med er 'Mig Selv', hvor eleverne inden for nogle givne rammer skal skrive om sig selv.

På fremmedsprog kan de desuden forsøge sig med 'Bedstemorprojektet', hvor elever fra hele verden skriver ud fra det samme oplæg om bedstemødre - en tekst, der ud over at tage udgangspunkt i eleverne og trække på deres erfaringer forhåbentlig også giver indblik i kulturelle forhold, eller man kan udveksle erfaringer om, hvordan højtider fejres i forskellige lande via den internationale kalender.

I 'Skattekisten' ser man eksempler på et helt enkelt projekt, som man kunne have lavet det i sin egen klasse, men som - netop fordi det har deltagere fra hele landet - alligevel bliver til noget enestående og langt mere spændende for de deltagende elever.

Når man går i gang med et samarbejdsprojekt, hvad enten det er på lærer- eller elevplan, er det en stor fordel at have en fælles referenceramme. Da netop Nettet jo binder os sammen i denne sammenhæng og fungerer som fælles klasseværelse, er det oplagt også at hente sine fælles informationer og sin fælles viden her - uanset om man samarbejder med Ballerup eller Bilbao.

www er jo - hvis man vel at mærke forstår at bruge det med omtanke - en fantastisk ressourcekilde: omfattende og tilgængelig for stort set alle. Og kombineret med e-mail har vi her en enestående mulighed for at nedbryde grænserne og danne vores eget virtuelle klasseværelse med elever fra hele verden.

Hvad med en fælles udflugt til et websted og efterfølgende udveksling af oplevelserne?

Kunne det for eksempel ikke være fint at besøge Louvre sammen? www.louvre.fr/

Måske kan klasserne endda udarbejde en fælles hjemmeside med billeder og kommentarer?

Selvfølgelig koster det noget arbejde at samarbejde over grænserne, men bygger man videre på nogle af de kontakter, der allerede er skabt, er det til at overkomme, og man bør unde sig selv og sine elever den oplevelse.