Debat

Konstruktivt samarbejde, tak

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På baggrund af Anders Bondo Christensens svar til os i Folkeskolen nummer 13 ønsker vi at præcisere følgende:

På hovedstyrelsens februar-møde fremlagde fagligt udvalg en handleplan for arbejdstidsaftalen, hvor forberedelsestiden var behandlet i flere afsnit. Anders Bondo fremkom med et forslag om, at forberedelsestiden særskilt skulle markeres i ét afsnit. Hovedstyrelsen var enig heri, og på baggrund af hans forslag udarbejdede fagligt udvalg et nyt samlet afsnit om forberedelsestiden. En konkret uenighed blev løst i hovedstyrelsen, og tilbage stod de formuleringer, som udvalget var enige om. Foreningens politik om, at læreren skal have tid til forberedelsesopgaven, var tydelig og klar. Alligevel fastholder Anders Bondo sin oprindelige formulering.

Vi kritiserer ikke, at otte medlemmer af hovedstyrelsen havde en anden opfattelse end flertallet. Og vi ser ikke noget perspektiv i en debat i Folkeskolen, hvis man ikke var til stede på mødet. Men vi finder det både urimeligt og ude af proportioner, når otte hovedstyrelsesmedlemmer, heraf tre medlemmer af fagligt udvalg, efter dette forløb beskylder os for at være uansvarlige. Derfor fastholder vi, at hvis vi skal nå fremadrettede løsninger til gavn for medlemmerne, så må hovedstyrelsen bruge energien på at samarbejde frem for interne politiske markeringer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Stig Andersen

næstformand for DLF

Jon Kowalczyk

formand for fagligt udvalg