Færre om at udbyde skolerejser

Små rejsebureauer frygter, at markedet for skolerejser ender som et monopol

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Markedet for skolerejser har mærket den samme trend som en lang række andre brancher i de senere år. Gennem opkøb er en gruppe af rejsebureauer med samme ejer blevet meget større end konkurrenterne, hvilket har fået nogle af de små bureauer til at frygte et monopol.

Opkøberen er Kilroy Travel, der i 1999 overtog Benns Rejser, og som for nylig også købte Team Travel.

Siden er Kilroy Travel splittet op i to selskaber, hvoraf det ene, Kilroy Travel Group, udelukkende skal beskæftige sig med grupperejser inden for uddannelsesområdet. Benns Rejser og Team Travel fortsætter deres aktiviteter under eget navn.

'Noget tyder på, at Kilroy Travel satser på at kvæle eller opkøbe sine konkurrenter, og at resultatet på længere sigt vil være stigende priser', siger Lars Frederiksen, der ejer et af de mindre rejseselskaber, Alfa Travel.

'Det er noget vrøvl. Vi har ingen planer om at blive større, og hidtil har vores opkøb ført til faldende priser', siger Allan Quist, national sales manager i Kilroy Travel Group.

De to er meget uenige om, hvor stor en andel af markedet for skolerejser Kilroy Travel Group har. Lars Frederiksen mener, det drejer sig om 70-75 procent, mens Allan Quist oplyser, at en undersøgelse foretaget af Gallup viser, at det kun drejer sig om 30 procent.

Begge medgiver, at det er vanskeligt at afgøre, hvad der er rigtigt, da ingen ved, hvor mange skoler der køber rejser hos den lokale vognmand eller selv arrangerer rejser.

Før 1999 beskæftigede Kilroy Travel sig hovedsageligt med individuelle rejser og grupperejser for ungdomsuddannelser. Med opkøbet af Benns Rejser fik selskabet med et slag en betydelig markedsandel inden for alle former for skolerejser. Den er blevet betragtelig forøget med opkøbet af Team Travel.

Kilroy-gruppen ejes af de nordiske studenterorganisationer og er med afdelinger i syv lande Europas største specialiserede rejsekoncern for unge. Den position kan blive til fordel for de danske skoler, næste gang elever og lærere skal ud at rejse, mener Allan Quist.

'Det har allerede vist sig, at vi kan opnå nogle bedre prisaftaler. Det har kunderne mærket i form af faldende priser på for eksempel rejser til Prag', siger han.-

Powered by Labrador CMS