Svar om dumpning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Jeg er enig i, at vi lærere skal tydeliggøre vores professionsprofil og bidrage til diskussionerne om enhedslærersystemet. Faktisk har vi i Danmarks Lærerforening i mere end et år været i gang med en omfattende debat om netop lærernes professionsidealer', skriver formanden for DLF's pædagogiske udvalg, Jørgen Stampe, i et svar til Lars-Henrik Schmidt. (Se 'Dumpekarakter til Politiken' her på siden.) Svaret var i Politiken i fredags.

'Lærermanglen og fagets faldende prestige er bekymrende. Danmark lider tydeligt under eftervirkningerne fra 80'ernes ugennemtænkte politiske seminarielukninger og de snart mangeårige nedgøringer af lærerfaget. Men gid problemet kun var lærermangel, og gid det kun var et specielt dansk klodsmajor-problem. Så var der måske lette løsninger', skriver Jørgen Stampe og foreslår, at 'vi prøver at løse problemerne sammen i stedet for at skabe flere ved at hænge grupper ud på skift'.

Enhedslærerordningen åbner for en nødvendig smidighed, og den modvirker de brud mellem underskole, mellemskole og ungdomsskole, som giver voldsomme dropout-problemer i udlandet. Men det er rigtigt, at man skal holde godt øje med ulemperne, mener Jørgen Stampe, der er enig med Lars-Henrik Schmidt i, at lærere 'må bruge en tidssvarende professionsstrategi og ikke en uddøende lønarbejderstrategi'.

Men 'befolkning og politikere må gøre op, om de ønsker at vise lærerprofessionen tillid i praksis eller hellere vil bruge os som prygelknaber, som de prøver at presse kortsigtede rationaliseringsgevinster ud af', skriver Jørgen Stampe.