Debat

Solidaritet er nøgleordet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 11 kritiserer Sven Holme Jensen mig for at kritisere Niels Christian Sauer og ikke hovedstyrelsesflertallet.

Jeg synes, det er på tide, at vi i DLF endelig får gjort op med, at vi er lønmodtagere, der bytter vores tid for penge - det er på tide, at vi beskæftiger os med de muligheder, der vitterlig findes i den nye arbejdstidsaftale - og der vil jeg da give Sven Holme ret i, at det ville klæde hovedstyrelsesflertallet, at de førte an i den kamp.

Det er os som lærere, der i fællesskab ved, hvordan skolen drives bedst muligt - det er os som grupper på de enkelte skoler, der kan tilrettelægge og gennemføre den optimale skole - til glæde for alle.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mit budskab er, at det er os selv, der har nøglen til at gøre den nye aftale til den aftale, der sikrer, at lærerne atter får medindflydelse på egen arbejdssituation og tilrettelæggelse af arbejdet.

For eksempel ville det være en stærk manifestering, at vi som gruppe melder ud, at kolleger med mere end 22 konfrontationstimer skal tildeles ekstra individuel tid, en til en - at give ekstra individuel tid til kolleger med mange elever i klasserne og til kolleger med mange vanskelige elever i klasserne samt til lærere med andre ekstra belastende opgaver, som vi dybest set alle kender.

Det er bydende nødvendigt, at vi hjælper hinanden med at få optimeret afviklingen af møder, så vi føler, det har et formål at holde dem. Det er også bydende nødvendigt, at det gøres klart, at når vi har fået en akkord til for eksempel teamsamarbejde på 40 timer, så betyder det ikke, at vi skal holde møder i 40 timer - i akkorden er der også tid til forberedelse af møderne og efterbehandling af samme.

Og så er det vigtigt, at vi bliver bedre til at sikre, at den øgede mødefrekvens også fungerer som forberedelse og ikke som fælles pålæg om ekstra arbejde til den enkelte.

Sven Holme spørger, hvordan helhedsaftaler kan kompensere for manglende ressourcer - det kan de heller ikke! Helhedsaftaler og selvstyring i team kan give os det råderum og den professionelle indflydelse, vi gennem mange år har sukket efter - kan give os den unikke professionelle ejerskabsfølelse til folkeskolen tilbage - en ejerskabsfølelse, som gjorde, at lærerne udviklede den danske folkeskole til noget ganske særligt.

Ressourcerne er et kommunalt anliggende, som vi som fagforening har en forpligtigelse til at forholde os til og udtale os om. Ved en organisering i selvstyrende team og med helhedsaftaler har vi en mulighed for at hjælpe hinanden til en mere acceptabel hverdag, hvor det er os, der tilrettelægger arbejdet - hvor det er os selv, der værner om hinandens psykiske velbefindende - solidaritet er nøgleordet - det er os selv, der har nøglen.

Hans Nielsen

Næstved

Forkortet af redaktionen