Debat

Slidt ned

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vores arbejdstid er ved at slide lærere, der altid har været glade for jobbet, totalt ned. Vi føler ikke, at vi overhovedet har tid til privatliv, fordi mange dage ser ud som følger:

8-?: undervisning af elever

14-17: kurser, teammøder, udvalg, afdelingsmøder, møder med praktikanter og så videre

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

19-21 forældremøder, skole-hjem-samtaler, pædagogisk råd, sociale arrangementer, skolebestyrelse, møder med pædagoger i skolefritidsordning og så videre.

De timer, der ligger ind imellem, er ikke anvendelige til individuel forberedelse, idet der ikke er arbejdsrum, computere (der er ledige) eller ro. Mængden af 'spildtid' er stærkt forøget, idet vores arbejdstid ud over undervisningen tæller utallige møder og kurser. Mængden af ventetid tæller ikke med nogen steder i arbejdstiden.

Jeg er dansk- og klasselærer i 4. klasse, er otte timer i børnehaveklasse og medarbejderrepræsentant i skolebestyrelsen. Min private optælling fra sommer til jul ser ud som følger:

95 skoledage, heraf 75 mandag-torsdag og 20 fredage, med:

Todelt arbejdstid på 36 dage.

Tredelt arbejdstid på 16 dage.

Firedelt arbejdstid på syv dage.

Femdelt arbejdstid på en dag.

I alt delt arbejdstid på 60 dage.

Af de 60 dage strækker de 29 sig fra klokken 8-17 og de 31 fra klokken 8-21 med kortere eller længere pauser. Det bør ikke undre nogen, at vi føler, at vi 'bor' på skolen. Det kan være svært at få overskud til at forberede sig til den undervisning, som jo trods alt er en lærers kerneydelse.

Det er ikke let at løse det problem. Jo større skole, jo sværere. Jo mere engageret en lærer er i forskellige tiltag, jo værre ser det ud for den pågældende!

Det er nødvendigt, at der 'gøres noget', før vi er slidt helt ned.

Til slut vil jeg sige, at timerne med børnene ikke giver anledning til nedslidning, men ovenstående lagt sammen med problemer med IT, manglende undervisningsmateriel, manglende plads på skolerne til gruppeundervisning, samtaler, faglokaler og så videre hjælper godt til.

Bente Frobøse

Hørsholm

Powered by Labrador CMS