Debat
0   214

Mere sne

Nej, Pia Olsen, mine medarbejdere starter ikke dagen med rundkreds for at opildne hinanden til at sprede glæde blandt børnene. Men tænk om de gjorde! Ikke så ringe et scenario.

Artiklen fortsætter under banneret

Du finder det forfærdeligt, at nogle medarbejdere valgte at forlade skolen, da jeg tiltrådte og signalerede, at skoleloven også gælder på Ruds-Vedby Skole. Jeg ser ikke noget problem i det. Et lederskift medfører altid en revurdering af den vante struktur og praksis.

Sten Larsen udtalte engang: 'Hvad mon falder først - Berlinmuren eller vanetænkningen i folkeskolen?' Vi ved, hvordan det gik med Berlinmuren! Men hvad med den anden halvdel af spørgsmålet?

Du påstår, 'at en højere løn kunne have højnet standarden på Ruds-Vedby Skole'. 'Hvem er den person, der mener at kunne vurdere interne forhold på vores skole ud fra et stillingsopslag og en artikel om ledelse?', tænkte jeg. Det viser sig, at Pia Olsens interesse for Ruds-Vedby Skole er personlig, idet hun tidligere har arbejdet på stedet sammen med nogle af vore nuværende lærere.

Du hævder, at du har specialiseret dig i, hvordan mennesket indsamler viden, og at du bruger denne indsigt hver dag. Desværre gælder det ikke alle lærere. På nogle skoler er det stadig reglen snarere end undtagelsen, at læreren er den aktive underviser og børnene de passive lyttere til lærerens mange ord.

Hvad angår min erfaring, så anser jeg 'Livets Skole' for min bedste uddannelse. Jeg har overhovedet ikke været 'væk' fra skolen, men aktivt afprøvet alle vinkler: Som lærer, som bestyrelsesformand i otte år, som formand for forældreforeningen og som mor. Ifølge Pia Olsen kan kun en kontinuerlig lærergerning kvalificere til et skolelederjob. Jeg har stor respekt for læreruddannelsen, men den har ikke fag som personaleledelse, forvaltningsret, ledelsesstrategi, virksomhedsanalyser eller administration på skemaet. Alt sammen nødvendig viden for en skoleleder.

Jeg blev valgt til jobbet af en enig skolebestyrelse og forvaltning, fordi man mente, at min erfaring imødekom skolens behov. Jeg har ikke grund til at tro, at nogen af instanserne har skiftet mening siden.

Du postulerer, at jeg ikke er i dialog med mine medarbejdere, og at arbejdet udføres på mine betingelser. Jeg er i daglig dialog med mine medarbejdere. Jeg engagerer mig i deres arbejde og problemer. Jeg rådgiver, vejleder, hjælper, når det ønskes. Og det tror jeg, mine medarbejdere er enige i.

Arbejdet skal udføres på lovens betingelser. Ikke mine. Jeg sidder kun i en stilling, hvor jeg skal sørge for, at lovens ord bliver til daglig praksis.

Hvad angår annonceteksten forsøgte vi at signalere arbejdsglæde og præsentere skolens karakteristika. Og vi fik ansøgninger fra mange kvalificerede lærere, der brænder for skoleudvikling, teamsamarbejde, elevindflydelse og opgør med vanetænkningen. Samme vanetænkning måske, der skærer alle lærerstillingsopslag over samme læst - selv om resten af jobmarkedets annoncer er præget af kreativitet og nytænkning.

Kan det bidrage til forargelsen, så danser vi også lancier!

Bodil Bøgebjerg

Ruds Vedby

Forkortet af redaktionen


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ