Debat

Har vi en fagforening

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge pressen forlyder det, at DLF er ved at være med på ideen om at lave en læreruddannelse, der skal starte med et toårigt forløb på seminariet og så gøres færdig efter et forløb i folkeskolen. Vi synes, at det er særdeles uacceptabelt at hoppe med på den vogn, blandt andet fordi de lærere, der kommer ud efter to år, langtfra vil have den ballast, der er nødvendig for at fungere og arbejde i den folkeskole, der eksisterer i dag. Et andet argument for ikke at indføre ovenstående system er, at det snart vil lyde i offentligheden, at læreruddannelsen jo kun er toårig og derfor ikke kræver ret meget aflønning (og mon ikke også mange alligevel kun får de to års uddannelse, da der er brug for dem i skolerne, begrebet dispensation findes jo). Hvorfor skal vi være med til at løse et kommunalt problem, man i mange år har vidst ville komme vel at mærke uden at gøre noget konstruktivt for at få det løst? Nej, grib om nældens rod og benyt lærermangelsituationen til at skabe bedre arbejds- og lønvilkår i den danske folkeskole. Sådan en udsigt vil også være med til, at seminarierne igen vil få en søgning af kvalificerede og interesserede unge mennesker, der ellers vil fortsætte med at søge andre uddannelser med bedre vilkår hvad angår både løn, arbejdsvilkår, personalepolitik og omdømme.

Vi mener, at DLF må tjene medlemmernes interesser på bedste vis og ikke være 'stikirend- dreng' for kommunerne, der selv har bragt sig i denne situation, ikke mindst på grund af den sidste elendige overenskomst (desværre i enighed med DLF), der klart får dygtige og velkvalificerede folk til at søge over i andre erhverv, lærerstuderende til at hoppe fra og naturligvis afholder andre fra overhovedet at påbegynde uddannelsen.

Hvornår begynder foreningen at fungere som en fagforening og varetage medlemmernes interesser?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

for lærere og børnehaveklasselederen ved Sparkær Skole

Kirsten Vestergaard