Hjertet er med udenfor

At være ude eller inde er flydende og ikke et væsentligt opbrud i undervisningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Bjedstrup Skole har hver klasse et stykke økologisk jord, som de råder over i al den tid, de går på skolen. Desuden har hver årgang en bestemt videnshave for et år ad gangen: bærhave, krydderurtehave, tehave, dufthave, frugthave og lægeurtehave. Som noget nyt står sjette og 0. klasse i fællesskab for bistaderne. Haverne bruges ofte i projektuger, men skal primært anvendes i den daglige undervisning.

'Skolens grønne områder er tilpasset en pædagogisk linje, hvor det at være ude eller inde er flydende og ikke et væsentligt opbrud i undervisningen. Arealerne skal være funktionelle, men også invitere og inspirere til leg i frikvartererne eller efter skoletid', siger skoleleder Kirstin Pinstrup.

Desuden er der indrettet stilleområde med drømmeplads, parkområde med bålplads, idrætslegeplads med vildmark, svævebaner og stejle skråninger.

Huggehuset er skolens udendørs klasselokale. Det er delvist åbent til tre sider, og her bliver undervist i al slags vejr. Typisk er det her, eleverne arbejder på naturvæv, hugger i flint, snitter i træ eller søger læ i frikvartererne.

'Ud i fremtiden skal vi have bygget et brændeskur. Vi forestiller os en robust konstruktion med græs på taget, så eleverne kan kravle rundt på skuret. Desuden påtænker vi at indrette et rigtigt pigested, tarzanbane og skaterbane. Vildmarksområdet skal snart udvides med en labyrint formet af jordvolde, pilehytter, hasselkrat og små skure. Vi tænker meget på aktiviteter, der udfordrer både højre og venstre hjernehalvdel, men samtidig er seje og giver lidt gys i maven'.

mw