Blog
0   32

Nu må det snart være på tide at fokusere på undervisningens indhold!

Abonner på nyt om Maria Grove Christensen i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Siden folkeskolereformen og lov 409’s indtog på de danske skoler, har de fleste kræfter de sidste 5 år været brugt på at justere og fokusere FORM i stedet for INDHOLD.

En ny og anderledes skoledag

Lærerne skulle undervise mere og arbejde anderledes, eleverne skulle have flere timer, nye fag og gå længere tid i skole. Brugen af IT skulle øges, der skulle mere bevægelse ind i undervisningen, målstyring, varierede arbejdsformer og samarbejde med virksomheder og foreninger! Al denne slags ændringer af FORM kræver tid, planlægning, omstrukturering, afprøvning, evaluering, tilpasning og så forfra igen. Og mens al tiden går med fokus på FORM, så er der ingen tid til at reflektere over og udvikle selve INDHOLDET af undervisningen. 

 

 

Artiklen fortsætter under banneret

Et fag i (langsom) forandring

Matematik er et fag, som har udviklet sig helt enormt gennem de sidste årtier og mange steder undervises ud fra et forældet fagsyn med et indhold, der ikke er optimalt for elevernes faglige udvikling og læring. Men selvom nogle af reformens hovedformål var, at “alle elever skal udfordres, så de bliver så dygtige, de kan” og “betydningen af elevernes sociale baggrund for deres faglige resultater skal mindskes”, så har der slet ikke været fokus på opkvalificering af undervisningens INDHOLD. God undervisning kræver tid til fordybelse, omsætning af teori og viden, refleksion og udvikling af praksis. Vi ved, at gennem fælles refleksioner udvikler vi os mere og selvom et af argumenterne for ændringen af lærernes arbejdstid da vist også var, at alle skulle være på skolen samtidig, for at kunne samarbejde mere, så var det hurtigt tydeligt i min hverdag, at alle samtidig fik så travlt, at nok var de sammen i længere tid, men de havde slet ikke tid til at snakke sammen længere. Hvis pædagogiske læringsfællesskaber skal blive til andet end tomme hurraord, så skal der være tid til kollegasparring, vejledning, fælles faglig fordybelse og et stærkt og meningsfyldt fagteamsamarbejde på skolerne.

Og hvis alle elever skal blive så dygtige de kan, så har lærerne brug for at kunne fokusere deres energi og forberedelse på, at planlægge god og kvalitativ undervisning tilpasset den enkelte klasses behov og elever heri. 

 

Så må vi snart få arbejdsro og tid til at fokusere på INDHOLD frem for FORM?, så vi kan lykkes med vores arbejde og eleverne kan blive så dygtige de overhovedet kan!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.894 andre er allerede tilmeldt