Debat

Idealerne og virkeligheden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 8 er Maja Aasted på baggrund af akademiske studier en varm fortaler for DLF's professionsstrategier.

Nu er professionelle værdier og holdninger jo ikke noget nyt for lærerne i den danske folkeskole. Godt nok har de ikke været så klart og fælles formuleret, som der lægges op til i dag, men alligevel et brugbart grundlag for en god indsats til gavn for samfundets fortsatte udvikling.

I dag er kravene større og mere komplekse end tidligere, så det er rimeligt med en opjustering af professionsidealerne til forbedring af lærerstandens anseelse. Heri kan ingen være uenig, men efter min mening hopper kæden af for Maja Aasted, når hun opfordrer til, at man dropper den traditionelle kamp for løn og ordentlige arbejdsvilkår.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det må der på det kraftigste advares mod. Man går nu engang bedst på to ben, hvis man skal holde balancen. Der er behov både for en styrkelse af professionsidealerne og for en styrkelse af organisationernes faglige varetagelse af medlemmernes interesser - hvilket normalt foregår uden anvendelse af strejkevåbnet.

Man mærker, at Maja Aasted ikke har sin daglige gang i folkeskolen, hvor arbejdsbetingelserne i dag mange steder er så barske, at idealerne snarere slides ned end bygges op.

De kommende år med store elevårgange og voksende lærermangel vil utvivlsomt stille lærerstandens professionsidealer på en alvorlig prøve. Sporene fra de første årtier efter anden verdenskrig er skræmmende. Faglærere uden lærereksamen og masser af overtimer højnede bestemt ikke niveauet i folkeskolen.

Skal det gå bedre nu, stiller det store krav til foreningernes sammenhold og styrke - pædagogisk såvel som fagligt.

Jørgen Pagh Andersen

København