Debat

Mere problemløsning nedefra

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hans Nielsen, Næstved, spørger mig i Folkeskolen nummer 9, hvad det er, jeg vil, andet end at sige: Det er for dåårligt! Jeg undskylder over for flittige læsere, der kan huske mere end 14 dage baglæns, men må jo så gentage: Her og nu vil jeg opfordre tillidsrepræsentanterne til at undlade at indgå helhedsaftaler af nogen art uden at sikre sig kollegernes udtrykkelige opbakning, gerne via en faglig klub på skolen. Arbejde på at genetablere en art kobling imellem mængden af undervisning og forberedelsestid i kombination med en opprioritering af den ekstra individuelle tid på bekostning af teamsamarbejde og skoleudvikling. Søge en jævnere fordeling af opgaverne hen over skoleåret og mellem lærerne blandt andet med henblik på at aflaste de unge lærere. Gå efter en fastsættelse af et maksimalt ugentligt undervisningstimetal og pausetid som en fast procentdel af undervisningstiden. Sidst, men ikke mindst, konsekvent kræve mødeplan på områder, hvor kollegerne/den faglige klub ikke kan acceptere arbejdsgiverens forslag, om nødvendigt over hele linjen.

Og på langt sigt vil jeg have et opgør med den grasserende, målfastsættende skoleudvikling ovenfra og i stedet satse på en mere problemløsende skoleudvikling nedefra, der - med salig Karl Poppers ord - ikke sigter så meget på at maksimere vores lykke som på at minimere vores ulykke.

Niels Christian Sauer

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

medlem af DLF's hovedstyrelse