Blog
0   38

Oliver digitalforstyrres 10- 12 gange pr. modul, og jeg er ikke en klovn.

Abonner på nyt om Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Vi arbejder vedholdende med at skabe en motiverende folkeskole, men vi overser en væsentlig detalje: Vi er oppe imod konstante krav om underholdning, og et klasseværelse er ikke en manege.

Vores skole er mobilfri. Det skulle efter sigende give mere koncentrerede elever. Det gør det måske også. Bare ikke altid.

Jeg sad hos Oliver, hans rigtige navn er hans lærer bekendt, og han skulle have hjælp til dansk. Jeg sad ved ham i et par minutter. I løbet af det korte tidsrum fik Oliver så mange notifikationer fra diverse medier oppe i højre hjørne af sin skærm, at hans lærer mistede koncentrationen. Det var også ganske tydeligt, hvordan Olivers blev distraheret af de mange notifikationer. Hans øjne søgte konstant op mod fanerne øverst til højre.

Dette skal her ses i to perspektiver:

For det første udfordrer det åbenlyst eleverne, der i løbet af en dag skal forholde sig til et utal af notifikationer, læs forstyrrelser, i deres skolearbejde. Vores fælles beslutning om en mobilfri udskoling går ikke kun på undervisningen, men også på eleverne sociale omgang med hinanden i pauserne, og her er vores mobilordning en gevinst. Vi har elever, der skater, spiller basket eller firbold. Det fungerer. Det er imidlertid udfordringer med helt andre facetter, der gør sig gældende, når Olivers Mediecircus sætter gang i manegen.

Artiklen fortsætter under banneret

Den umenneskelige distraktion

Hermed perspektiv nummer to: I vores helhjertede forsøg på at motivere vores elever med bevægelse, variation, kurser o.m.m, synes der at være en tendens til, at overse distraktionernes afgørende indvirkning. Vores motivationsarbejde går overvejende på selve undervisningen. Ikke på de rammer, undervisningen er underlagt. Vi er i dag vant til et distraktionsniveau, der kan betegnes som umenneskeligt i den forstand, at vores koncentration ganske enkelt ikke kan bære det antal forstyrrelser, vi udsættes for, hvis vi har vores notifikationer slået til på vores enheder. Og det har vi. Vi skulle jo nødig gå glip af noget. Så dør vi, misser vi en kattevideo eller et outlet.

Vi har i det stille talt om, at børns og unges krav om konstant underholdning og deltagelse ikke er tydelig i hele debatten om, hvorfor en del danske skoleelever på landsplan finder skolen kedelig? 

Den øjeblikkelige løsning findes ikke

Mit ydmyge bud er, at vi som lærere er vant til at finde øjeblikkelige løsninger på problemer. Vi er tilmed gode til det. Problemet er bare, at dette problem ikke kan løses hurtigt, fordi vi er oppe imod noget, som gamle Wolfgang Klafki ville kalde et epokalt nøgleproblem. En tendens i tiden, der på eklatant vis udfordrer vores evne til at være nærværende. I klasseværelset, i trafikken eller ved middagsbordet. 

Det er vigtigt at huske på, at vi ikke er ansat i underholdningsbranchen. Det er ikke lovbundent, at undervisning skal være kedelig. Ej heller at den skal være underholdende. Nogle gange går tingene heldigvis hånd i hånd. Andre gange er vi nødt til at overlade underholdingen til bagedyste eller danse- og sangtalenter på divergerende niveau. Så skal vi andre nok håndtere kvalificeret undervisning.

God Mortes aften derude.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.330 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.106 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.913 andre er allerede tilmeldt

Religionsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Religionslærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
967 andre er allerede tilmeldt