Blog
0   1

Pisken eller guleroden?

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Så er det ved at være tid til at give karakterer, melde til eksamen og terminsprøver. Det begynder i stigende grad også at gøre sig gældende for specialklasseelever.

Jeg kom til at tænke på hvad der egentlig er en motivationsfaktor for den elevgruppe jeg arbejder med? Er det at få karakterer? Er det at få ikke bestået karakterer? Ud fra devisen at så kan man lære det, og se at der skal en indsats til for at komme videre? Eller er det, at man ikke bliver meldt til eksamen og terminsprøve eller bliver fritaget for de der karakterer?

Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg mener i hverdagen. Der hjælper gulerodspædagogikken, for at nå derhen, hvor jeg gerne vil have elever med udviklingsforstyrrelser. De lærer simpelthen bedre ved at få ros og anerkendelse. Og ingen pisk. Tværtom resignerer de for det meste, hvis der er noget de irettesættes på. De lærer ikke af fejl, men derimod af succeser. Vi kan når vi arbejder med det fælles tredje, lige så stille putte noget af det faglige på, som er svært. Men først hvis vi starter et sted hvor eleven ikke resignerer. 

Artiklen fortsætter under banneret

Men jeg tænker også de skal have de karakterer, fordi de skal videre i systemet, med de karakterkrav der fx er kommet på teknisk skole. Så vi skal lave en passende ramme for vores elevgruppe, så de kan tage den eksamen der skal til for at de kan få deres drømmeuddannelse. Altså øve dem i at gå til eksamen. Og i dagligdagen få de sejre der skal til, så de får motivationen på at gå til eksamen og troen på sig selv. 

 

Photo by Lena Otvodenko on Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.122 andre er allerede tilmeldt