Debat

Tilstand af opgivelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedstyrelsen ser ud til at have følgende motto: 'Vi har ret, for vi er de fleste!' Det er et dystert selskab for lærerne at have med at gøre, for nok så megen erfaring fra den praktiske verden gør ikke indtryk på en forsamling, der på overenskomstområdet kort konstaterer, at aftalen er god nok, men den bliver fejlfortolket ude på arbejdspladserne.

Hovedstyrelsens flertal vasker hænder som en anden Pilatus, der ikke skulle have del i ansvaret. Selv hører jeg til kategorien af lærere, der underviser i det, der svarer til 28 lektioner a 45 minutter om ugen. Og til dette kan tilføjes en række funktioner af forskellig mødevirksomhed, der slet ikke indfrier arbejdsgiverens samlede krav på leverede ydelser. Sådan er det for de folk i branchen, der satser på at levere kerneydelsen undervisning, og det for en forhandlet løn, der ifølge Finansministeriet er indhentet af pris- og afgiftsstigninger på ganske kort tid. Fidusen ligger i at knibe uden om ydelsen undervisning, i hvert fald den, der ligger i klasseværelset, så lykkes det oven i købet lærerkolleger at fremstå med leveret ydelse, der ligger tæt på forventet slutresultat eller noget over og dermed udløst overtid. Den, der er villig til at levere den klassiske undervisning, straffes for sin ydelse, og muligvis i god overensstemmelse med DLF's pædagogiske strategi, fordi den nye lærer ikke skal levere kvalifikationer baseret på en faglig uddannelse, men skal fremstå som en såkaldt kompetenceudviklet underviser, der med hele managementkulturen i ryggen kan fremvise evnen til at organisere en kerneydelse, hvor læringsbegrebet er i centrum for kompetenceudviklingen af elever.

Det seneste udtryk for vanviddet i at tænke på denne måde hørte jeg i nordjysk regional-radio. Her udtrykker en børnehavelærerinde bekymret om en elev, at denne endnu ikke havde udviklet kompetence til at kravle op i børnehavens træ.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

DLF's faglige og pædagogiske ben er kerneydelsen i foreningens virke. Når hovedstyrelsens flertal forstår, at uorden i det faglige og pædagogiske regnskab skaber nuværende tilstand af opgivelse, er der baggrund for et kursskift.

Torben Thomsen

Aars