Debat

Den betændte skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En pædagogisk influenza er brudt ud i folkeskolen.

Influenza pædagogicae er en ubehagelig virussygdom, som vi-ser sig i form af dokumentationsfeber, evalueringskramper og en ekstremt overdreven brug af ord. Patienterne udviser efter kort tid voldsomme træthedstegn og i perioder aggressivitet. Normale influenzaangreb varer i tre- fem dage, men denne influenzatype har en varighed op til ti år. Efter angreb af influenza pædagogicae bliver patienten næsten apatisk og udviser voldsomme træthedstegn, initiativløshed samt en generel mangel på energi.

Fordi influenza skyldes en virus, kan den ikke kureres med antibiotika. Al overdreven skri-veri og ordkløveri frarådes ved angreb.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den bedste forebyggelse ligger i engageret og eksperimenterende samvær med børn. Kort sagt: Få patienten ned i børnehøjde.

Der går rygter om, at influenzaen er ved at brede sig til alle institutionstyper i Danmark.

Der kan ikke vaccineres mod influenza pædagogicae, men en aktiv modindsats giver en stor selvtilfredsstillelse.

Den danske evalueringsinfluenza går altså sin sejrsgang hen over folkeskolen og i øvrigt mange andre institutioner. Der skrives og røves uanede ressourcer til en nytteløs papirjungle.

Der er kun en sandhed. Sandheden om dokumentation og evaluering (målbarhed) som livsnerven i den udviklingsorienterede skole. Alt i dagens Danmark kan og skal måles og vejes. Evalueringsaktiviteten er blevet et mål i sig selv.

Al for megen aktivitet i skolen styres i dag derfor efter, om det kan dokumenteres, og hvordan det bedst dokumenteres. Spørgs-målene er ikke: hvorfor og for hvis skyld? Bare vi dokumenterer og evaluerer, så er alt godt nok. Vel er det ej. Der er ingen som helst videnskabelig dokumenta-tion for, at evaluering resulterer i noget specielt brugbart. Den skaber helt sikkert heller ikke mere luft og plads til den nødvendige pædagogiske eftertanke og dis-kussion.

Det eneste plus er, at denne syge virus er menneskeskabt, og alt, hvad mennesker har skabt, kan også ændres af mennesker. Derfor må vi slå bremserne i, så de hviner. Det er sidste udkald.

Jeg indkalder alle til moralsk opbakning i kampen mod evaluerings- og dokumentationsoverdrevet.

Vær selv aktiv eller send en mail, hvor du tilslutter dig 'kampen'.

Michal Pedersen

Sønderborg