Det skal være let at sammenligne skoler

Indenrigsministeriet opfordrer skoler til at bygge deres hjemmesider op efter samme skabelon

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forældre får nemmere ved at vælge, hvor deres børn skal gå i skole, hvis skolerne bruger samme skabelon til at præsentere sig selv på deres respektive hjemmesider. Derfor foreslår Indenrigsministeriet fælles retningslinier.

I en pressemeddelelse skriver ministeriet, at 'nu skal borgerne direkte kunne sammenligne kvaliteten mellem folkeskoler'. Ministeriet er dog ikke ude på at rangliste skolerne.

'Det vil altid være en subjektiv vurdering, hvilken skole der leverer den bedste undervisning, så det vil man ikke kunne se ud fra de oplysninger, vi anbefaler skolerne at lægge ud på deres hjemmesider', siger kontorchef Paul Schüder fra Indenrigsministeriet.

'Vi vil alene have skolerne til at stille nogle oplysninger til rådighed for forældrene, så de får lettere ved at vælge skole og ved at deltage aktivt i skolens liv. Nogle af disse oplysninger fortælles i tal og er kvantitative, mens andre fremstår i ord og derfor kan betegnes som kvalitative. Det er så blevet til kvalitet i pressemeddelelsen'.

Paul Schüder har siddet med i den arbejdsgruppe, der på ministeriets vegne har udarbejdet et forslag til en betænkning om såkaldt sammenlignelig brugerinformation. Ifølge forslaget skal skabelonen blandt andet fyldes ud med oplysninger om klassetrin og spor på skolen, antal elever og lærere, antal elever per computer og andelen af computere med adgang til Internettet. Den gennemsnitlige klassekvotient skal også fremgå af skolens hjemmeside.

I den kvalitative del skal skolerne blandt andet fortælle om deres pædagogiske principper, indsatsområder og lektiepolitik.

Danmarks Lærerforening har løbende foretaget undersøgelser, der viser, at der er stor forskel på, hvor mange dansktimer skolerne tilbyder. Men den slags kerne-ydelser er der ikke lagt op til, at skolerne skal oplyse om.

'Vi har spurgt en række forældre om, hvad de gerne vil kunne sammenligne, og de har altså ikke peget på antallet af timer i de forskellige fag. De går mere op i, om skolevejen er trafiksikker, og om deres børn vil få en tryg skolegang. De udsagn har vi holdt os til i første omgang, men vi vil selvfølgelig lade os inspirere af de høringssvar, vi får tilbage fra blandt andre Danmarks Lærerforening', siger Paul Schüder.

Hvis det viser sig, at timetallet ikke bliver et fælles parameter, kan den enkelte skole godt vælge at lægge det ind på sin hjemmeside.

'Vi forventer, at hjemmesiderne kommer til at bestå af flere lag med de fælles oplysninger øverst. I det næste lag kan skolerne så supplere med individuelle oplysninger, som den selv vælger', siger Paul Schüder.

Betænkningen lægger op til, at det skal være frivilligt for skolerne, om de vil følge anbefalingerne.-Læs mere på www.indenrigsministeriet.dk/pressemeddelelser/pr090201.htm

Henrik Stanek er freelancejournalist

Powered by Labrador CMS