Debat

Hvor er DLF

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Under denne overskrift i Folkeskolen nummer 3 eftersøgte Charlotte Nordlund Borring fra Dagnæsskolen i Horsens en synlig fagforening. Bare rolig, Charlotte, det er vi mange andre, der også gør. Men hvad skal vi gøre ved den manglende opbakning samt varetagelse af vore interesser fra DLF's side?

Som du skrev, er der stigende mangel på lærere. Ligeledes er der mange nyuddannede lærere, der skifter erhverv efter sporadisk at have været ude som lærer. Så kunne man måske foranlediges til at tro, at det var, fordi de havde valgt forkert. 25 procent valgt forkert? Næppe!

Lærerne kan ikke følge med. Med den nye overenskomst bukker den ene lærer efter den anden under. Og hvor er det i grunden synd, når nu vi har nogle mennesker, som føler et kald, der går på, at de skal være lærere (for det er i sandhed et kald, prestige er det ingenlunde). Nogle ildsjæle, der vil de i forvejen nedprioriterede børn og unge noget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Eneste løsning er at udnytte lærermanglen.

Forslag til løsning af problemet er at sørge for, at vi bliver taget seriøst, og det gør vi kun, hvis vi sætter DLF samt regeringen kniven for struben. Følgende er et bud på et særdeles effektivt træk: Lærerne melder sig kollektivt ud af DLF. Lærerne opsiger kollektivt deres arbejde.

Hvad vil vi have for at vende tilbage til jobbet:

En ny overenskomst, som medfører, at lønnen svarer til jobbet. Det har igennem flere år været kutyme, at der lægges ekstraopgaver over på skolen og dennes lærere. Det uden at andre opgaver fjernes. Det vil sige, at mængden af opgaver er eskaleret til et niveau, der ligner det absurde.

Møder inden for rimelighedens grænser. Som Charlotte Borring skrev, kan det ikke passe, at man som lærer skal stå til rådighed 12-14 timer per dag.

Der skal ske et kvalitetsløft. Klassekvotienten må ikke overstige 22 elever.

At der ikke forlanges det umulige; det vil sige, at læreren skal følge den i forvejen stramme læseplan, samtidig med at man skal tilgodese aids-undervisning, cyklistprøve, diverse udvalg, vikartimer ad libitum.

Hvad vil vi have for at vende tilbage som medlemmer: En fagforening, der, som Charlotte skrev, står 110 procent bag os (som blandt andre BUPL).

En fagforening, der sørger for at få en seriøs og rimelig overenskomst i hus.

Vi kan selvfølgelig også stable en ny fagforening på benene under mottoet: do ut des (Jeg giver, for at du skal give). Så kan det være, vi får fuld valuta for vores kontingent.

Desuden mener jeg også, at vi på det kraftigste mangler nye kræfter i DLF.

Heidi Jensen

Herning

Powered by Labrador CMS