Faglig fornøjelse
0   11

»Jeg ville være den voksne, der gjorde noget«

»Jeg var på Nordsøen Oceanarium i en ferie, hvor man kunne skære en makrel op. Da vi kiggede i makrellens tarme gennem et mikroskop, kunne vi se, at den var fyldt med mikroplast. Den oplevelse rumsterede i mig efter ferien. Derfor tog jeg en snak med mine elever i 1. klasse om klima og bæredygtighed. Jeg ville ikke skræmme dem, men vi talte om, at plastic ikke er godt for jorden og dyrene.

Jeg kunne mærke, at de lyttede og var interesserede. Mange af dem havde også allerede hørt om klimaforandringerne, for eksempel på DR Ultra. Derfor spurgte jeg, om vi skulle tage ud og samle skrald i klassens time. Det har vi nu gjort 46 gange siden maj 2018 under navnet 'Klimaheltene'.

Jeg kan mærke, at det har virket. Mine elever tænker på sig selv som klimahelte og gør meget for at være ansvarlige i naturen. Nogle af dem har endda samlet skrald i fritiden foran deres boligblokke og opfordret andre til at være med.

Artiklen fortsætter under banneret

FAGLIG FORNØJELSE

Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelse på lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv. Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt en gang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud ad skoleporten med løftet pande og smil på læben.

Lærer på Abildgårdskolen Pernille Jensen  har, siden hendes elever gik i 1. klasse, brugt klassens time på at samle skrald i Odense under navnet Klimaheltene. Pernille og hendes elever, der nu går i 3. klasse, er blevet hædret af Odense Kommune og lokalsamfundet for deres indsats.

Opbakningen fra skolen og rosen fra lokalsamfundet i Odense har også været overvældende. Vi er blevet Ren By-ambassadører for Odense Kommune, vi har været på besøg hos borgmesteren og modtaget diplomer, og i august var vi nomineret til en verdensmålspris i Odense. Det har styrket elevernes selvtillid helt enormt. De tror på, at de er gode, og det har smittet af i undervisningen. Eleverne tør nu kaste sig ud i nye ting, også selv om det kan være fagligt udfordrende.

For mig er det vigtigt, at vores projekt som klimahelte er frivilligt. Derfor varmer det, at de stadig tager ud og samler skrald med samme engagement som første gang. Og så er jeg stolt over, at de om nogle år kan se tilbage på deres skoletid og tænke, at de gjorde noget for at redde naturen - og at jeg var den voksne, de gjorde det sammen med.

Min holdning er, at vi som lærere skal turde gå foran i klimakampen. Vi ved, at det går den gale vej - så hvorfor prøver vi ikke at gøre en forskel?«


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen