Uddannede skal have fortrinsret

Tre ikke-læreruddannede på Korsør-skole kan sagtens forstå, at de ikke kan blive fastansat

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det ville da være noget bittert for en person, der havde brugt fire år på en uddannelse, hvis sådan en som mig bare kunne få fast job. Det kan da godt ske, at en nyuddannet i starten ville have svært ved nogle situationer med børnene, som jeg måske kunne klare bedre. Men derfor skal de uddannede da have et forspring alligevel', mener Ditte Hvidtfeldt. Hun er 22 år og har arbejdet i fast skema på Halsskovskolen i Korsør i halvandet år, selvom hun ikke er læreruddannet. Men hun er fast besluttet på, at når hendes vikariat udløber til marts, og hun selv er færdig med barsel, så begynder hun på lærerseminariet.

Heller ikke hendes kolleger Kitt Guldbrandsen, 29, og Laila Wolder, 52, finder det urimeligt, at det er dem som ikke-uddannede, der hænger yderst, når Korsør Kommune til næste år skal spare tre millioner kroner på skolevæsenet.

Korsør er en by, der i årevis har haft problemer med at tiltrække tilflyttere, og lærerarbejdsløshed er aldrig noget problem på de kanter. Laila Wolder ville som ung have været husholdningslærer, men det blev aldrig til noget, og da hun i 1987 stod som nyskilt uddannet boghandler suppleret med diverse aftenskolekurser og HF-fag og to teenagebørn, der skulle forsørges, havde hun ikke spor svært ved at finde sig et folkeskolejob. Siden da har hun skiftevis undervist i faste skemaer på Korsørs skoler og haft arbejde med undervisning af narkomaner og alkoholikere. Hvis hun kunne få uddannelsesydelse hele vejen igennem, ville hun hellere end gerne læse til lærer. Kitt Guldbrandsen er uddannet frisør og har haft egen salon. Undervejs er hun blevet mere og mere ked af sit fag, og i november besluttede hun sig så til at prøve lærerjobbet af ved at melde sig som vikar.

'Jeg havde jo regnet med, at de skulle ringe efter mig indimellem, men der var lige en, der gik på pension, og så fik jeg et fast skema. Jeg tager så HF ved siden af for at komme ind på seminariet', fortæller hun.

Halsskovskolen ansatte syv nye til dette skoleår - de fire, der var læreruddannede, pendler fra Fyn, som efter Storebæltsforbindelsen er blevet arbejdskraftopland for Korsør. Men bor man i Korsør og vil læse til lærer, er transportproblemet uoverskueligt, for Storebæltsforbindelsen er alt for dyr, når man ikke har befordringsfradrag, og med det offentlige til København, Holbæk eller Vordingborg er rejsetiden meget lang.

Tillidsrepræsentant på Halsskovskolen Birgit Stougaard ville helst have, at alle skolens lærere var læreruddannet. Men hun deler ikke sin Slagelse-kollegas bekymring for, at mennesker med uddannelser i andre fag skal sætte sig på en masse fag i folkeskolen, så de uddannede står tilbage med dansk og matematik i overbygningen. Der går nemlig heller ikke bunker af ledige cand.mag.er rundt i Korsør.

Støttelærer og tutorordning

Ud over stranden og den smukke natur har Korsør dog ét at prale med som lærerarbejdsplads. Det var nemlig en af de første kommuner i landet, der indførte en tutorordning for nye lærere for at give dem en bedre start i jobbet. Og den gælder ikke kun for uddannede:

'Jeg var først løs vikar i et år, og det gav mig meget med hensyn til kontakten med børnene. Sidste år fik jeg så fast skema og kom med i tutorordningen, og den hjalp mig utrolig meget', fortæller Ditte Hvidtfeldt. Hun har også ligesom Kitt Guldbrandsen været støttelærer for en kollega i en del af sit skema, og de timer har de også kunnet bruge til at suge metoder til sig fra en uddannet lærer.

'For mig er det her bare alle tiders mulighed for at prøve at være lærer, inden jeg får uddannelsen', siger Ditte Hvidtfeldt.

Der mangler 1.500 lærere

'I Vestsjælland er vi de første, der mærker, når der er lærermangel, og de sidste, der mærker, når der er overskud af lærere', siger formand for Slagelseegnens Lærerkreds Karl Sigsgaard. I Vestsjælland er lærerarbejdsløshed aldrig noget større problem, de fleste skoler har ikke-uddannede tilknyttet som vikarer, og på mange skoler varetages faste skemaer af mennesker med alle mulige andre faglige baggrunde - der er simpelthen ikke uddannede lærere at få. Situationen begynder nu at brede sig i resten af landet. Kommunernes Landsforening og Finansministeriet vurderede sidste år, at man frem til år 2005 vil opleve en konstant mangel på omkring 1.500 lærere, hvorefter den vil stige til op mod 4.000 stillinger, der ikke kan besættes med seminarieuddannede.