Blog
1   6

Relationsarbejde via “Det fælles tredje”

Abonner på nyt om Specialpædagogik i praksis i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Et andet ord for at opbygge en relation, er det man i pædagogiske kredse mange år har kaldet ”Det fælles tredje”. Det drejer sig om for dig, at finde områder hvor der er et interessefællesskab mellem dig og den unge, eller et interesseområde som den unge har. Dette interesseområde bliver det fælles tredje.

Især ved mødet med en ny ung er det et vigtigt punkt at bruge tid på. Det kan være du møder den unge på en interesse for tegneserier, IT, foto, videoredigering, kolonihaver, interesse for katte med mere. Listen er uudtømmelig da den afhænger af interesseområdet for den unge. En af de interviewede lærere i min bog ”Relationer og anerkendelse” fra 2010 fortæller følgende episode, som han oplevede med en ny dreng i 3 klasse:

Jeg havde engang en dreng, som vi ikke kunne nå i vores undervisning og sociale liv i klassen. Han var flagrende, uadreagerende og generede de andre børn. Gennem relationen fandt jeg dog langsomt ind til den her dreng. Vi begyndte at spille spil, gå på nettet, og lave forskellige ting sammen. På et tidspunkt fandt jeg ud af, at vi havde en fælles interesseområde indenfor IT. Jeg arbejde selv meget med billeder på det tidspunkt. Vores fælles tredje blev derfor naturligt nok IT. Gennem den indgang begyndte jeg, at arbejde noget fagligt på. Der kom noget dansk på, med at skrive tekster til de hjemmesider, vi arbejdede med. Senere kom der noget matematik på også, når vi skulle opsætte internetsiderne med mere.

Artiklen fortsætter under banneret

Det fælles tredje giver her drengen en motivation for, at gå videre med det faglige, da det faglige pludselig giver mening for ham. Mening er en meget væsentlig motivationsfaktor, da den unge så har noget at bruge det faglige til. Drengen i eksemplet her mødes på sin styrke, i et område han bemestrer. Det medfører så ikke modstand, med konflikter i kravsituationer den unge ikke kan bemestre. Læreren giver drengen mere af det han kan, roser ham for det, og langsomt kommer der noget fagligt på med dansk og matematik. Et område der sandsynligvis ellers ikke ville være nået.

En relationsopbygning med udgangspunkt i elevens interesser, vil sandsynligvis provokere din faglighed hvis du er lærer. For i skolens specialundervisning har der generelt, været fokus på det eleven ikke kunne. Eleven fik så noget mere af det der var svært. Hvis eleven for eksempel var dårlig til matematik, skulle eleven have noget mere af det. Så det er en lang tradition i skolevæsenet, der skal gøres op med, og som sikkert også ligger i din faglighed.

Det er her vigtigt, at du har forståelse for, at du i en relation møder den unges behov først. Når du møder den unges behov, gør det, at du kan styre den unge hen mod noget fagligt. Ydermere skal du have i tankerne at det er unge med specielle behov, og de behov tilgodeses typisk bedre, ved at tænke andre baner end det rent faglige i første omgang.

 

 

Photo by Emily Cook on Reshot


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.967 andre er allerede tilmeldt