26-årige Rasmus Berg Thrane har valgt at tage et semester på læreruddannelsen i Bergen i Norge.

Overvejer du udveksling? Læs om Rasmus’ første to måneder i Norge

Som lærerstuderende er det både mulighed for at tage sin praktik og undervisning i udlandet. Rasmus Berg Thrane har valgt at tage sit 5. semester i Bergen.

Publiceret

Om udveksling

Som lærerstuderende er der tre muligheder for at tage en del afsit studie i et andet land:

- Man kan tage et semester i udlandet

- Man kan tage sin praktik i udlandet

- Man kan tage et kortere ophold som fx sommerskole iudlandet

Læreruddannelserne anbefaler, at man begynder planlægningen afet udlandshold i god tid. På læreruddannelsen på Absalon anbefales det eksempelvis at starteplanlægningen op til halvanden år inden afrejse.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Går du med en drøm om at tage en del af dit lærerstudie i udlandet? Så er der faktisk mulighed for det.

For 26-årige Rasmus Berg Thrane var det egentlig ikke en stor drøm. Men tilbage i februar tikkede en mail ind om udveksling midt i danskundervisningen på Københavns Professionshøjskole.

Ved første øjekast troede han, at det handlede om muligheden for at tage en af sine praktikperioder i udlandet. Men da han lidt forsinket og forvirrede dukkede op til informationsmødet, blev han mødt af tidligere studerende, der fortalte om deres erfaringer med at tage et helt semester i udlandet.

Her fortalte én om sin tid i Grenada og en anden fortalte om Japan.

"Det var ikke noget for mig. Mit engelske er ikke så godt, så jeg ville gerne have undervisning på et andet sprog. Derfor var der ikke rigtigt andre muligheder at end at kigge mod Norge eller Sverige", fortæller han.

Svært at skabe sig et overblik

Rasmus Berg Thrane begyndte at undersøge mulighederne for at et ophold i enten Norge eller Sverige. En opgave, der langt fra var lige til.

"Det var virkelig svært at få et overblik, fordi man skal gøre alting selv. Det var nærmest som at have ét ekstra undervisningsfag i løbet af semestret. Så meget tid brugte jeg på det", genkalder han.

Ny på lærerstudiet? Her er 5 gode råd til den gode studiestart 

"Det var altid noget, at jeg på forhånd havde indsnævret det til Norge eller Sverige. Men det stadig svært at overskue, hvilke kurser de mange forskellige universiteter udbyder".

Samfundsfag kan handle om sten i Norge

Udover at læse til dansklærer læser Rasmus Berg Thrane samfundsfag og madkundskab. Han håbede derfor at kunne finde et universitet, hvor han kunne læse både samfundsfag og madkundskab.

"Det var ikke let at finde. Så jeg skulle til at overveje, om jeg så kunne få ét af mine undervisningsfag og så videnskabsteori. I Bergen var jeg dog så heldig, at jeg kunne læse begge fag, og det er ikke så dyrt eller besværligt at komme dertil, så dét endte jeg med at vælge".

Undervisningen i samfundsfag skulle imidlertid vise sig at være noget anderledes, end Rasmus Berg Thrane havde troet.

"De to første uger havde jeg geografi. Det viser sig, at samfundsfag både i Norge og Sverige er en sammenblanding af geografi, historie og samfundsfag. Det havde jeg ikke lige forestået. Jeg blev meget overrasket, da de snakkede om sten og sådan noget".

Bøtten er vendt: Nu skriver de lærerstuderende projekt i deres fag 

At faget viste sig at være meget anderledes end den undervisning, hans medstuderende får hjemme i Danmark, gav indledningsvis anledning til en del bekymringer for Rasmus Berg Thrane.

"Jeg har jo samfundsfag over tre forskellige semestre i løbet af mit studie, og først herefter skal jeg bestå faget. Derfor er jeg bekymret for, at jeg skal læse rigtigt meget op på det, jeg er gået glip af for at bestå", siger han.

Efter at have sundet sig over chokket kan Rasmus Berg Thrane dog også se fordele ved, at faget er anderledes end hjemme i Danmark.

"Det er helt klart noget, jeg kan bruge som noget ekstra. Så jeg suger til mig".

I Bergen taler de anderledes end i 'Skam'

Skal han pege på den helt store overraskelse og udfordring ved at have flyttet sine studier omkring 1.000 km nordpå, er det uden tvivl det norske sprog.

"Det har overrasket mig helt vildt, at det er så svært. Jeg troede jo, at hvis man havde set 'Skam', så kunne man begå sig. Jeg var også til en konference i Oslo i februar, og dér kunne jeg godt følge med. Men her har det været langt sværere. Norsk har et hav af dialekter, og det er ikke ualmindeligt, at nordmænd fra forskellige steder i landet har svært ved at forstå hinanden", fortæller han.

Årets bedste projekter fra lærernes grund- og efteruddannelse er fundet 

Udfordringerne med sproget gør det svært at følge med i undervisningen.

"Der er meget, der går tabt, og man er meget træt hele tiden, fordi man skal koncentrere sig om at forstå et powerpoint-slide samtidig med, at forelæseren står og snakker. Man har virkelig behov for at se, hvordan de artikulerer og deres mimik for at forstå essensen af det, de siger".

Får øvet sit engelske i stedet

Sprogproblemerne har også gjort det svært at finde norske venner.

"Det kan godt være, at de måske er interesserede i at snakke med mig, men jeg ved det ikke. For jeg forstår vitterligt ikke, hvad de siger. På forhånd havde jeg troet, at jeg kunne lære norsk eller i hvert fald lære at forstå det uden de store problemer. Men det kommer nok desværre ikke til at ske", siger han.

Ny på lærerstudiet: Underviserne har været overraskende dygtige 

Til gengæld får han øvet sig en helt masse på sit engelske.

"Det er blevet langt bedre. Vi internationale studerende taler engelsk sammen, og vi bor også sammen. Faktisk gik der to uger, før jeg overhovedet mødte den første nordmand", siger han og fortæller, at han til gengæld er startet til håndbold på et almindeligt norsk hold.

Selvom opholdet i Bergen indtil videre har budt på en noget anden oplevelse, end Rasmus Berg Thrane havde forestillet sig, er han meget glad for at have valgt at tage på udveksling.

"Drømmen om at lære at tale norsk eller i hvert fald forstå det rigtigt godt virker ret urealistisk. Men det er stadig en kæmpe oplevelse, og jeg har mødt rigtigt mange søde studerende fra andre lande".

Nu har lærerstuderende deres eget faglige netværk på folkeskolen.dk 

Rasmus Berg Thrane har også lavet en blog om at være på udveksling på læreruddannelsen: