Debat

Leg

Leg er hot lige nu. Men hvad er leg?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Leg er hot lige nu. Men hvad er leg? Er der forskel på en legende tilgang og den rendyrkede leg? Kan man skille leg ad på den måde? Er det kun børn der kan lege? Og har det overhovedet en rolle i en læringssituation?

Vi er 5 studerende på kandidaten it-didaktisk design i Aarhus, som er ved at dykke ned i legen. Vi kan, som så mange andre, se legens potentialer i forhold til eksempelvis motivation, relation og læring. Men før vi kan tappe ind i legens potentialer, hvis det er muligt, bliver vi nødt til at forstå legen og definere legen. 

Der findes allerede mange og gode definitioner på leg, nok mest kendt er Mitchel Resnick med bogen Lifelong Kindergarten. Men på trods af de mange dygtige mennesker der forsker i leg til dagligt, er det stadig et ekstremt kompleks område, som er svært at definere.   

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vi er nysgerrige på hvordan barnet, og de voksne omkring barnet, ser og bruger leg i deres hverdag. Og håber, at vi kan skabe en definition af leg ud fra de erfaringer. 

Så det store spørgsmål er: 

Hvordan definerer I leg? 

Vi håber I vil være med på legen og deltage i en diskussion, hvor intet er forkert.

Er I nysgerrige på vores process og hvad vi finder ud af, kan I følge os via vores blog her https://sites.google.com/cudim.dk/itdd19/startside