Teorien er med

Eleverne er ikke på farten hele tiden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fire timer om ugen står der ekstrem sport på skemaet for de ni elever fra 8. og 9. klasse, der har valgt faget på Mølholm Skole i Vejle.

Hidtil har de blandt andet prøvet at dykke, rapelle, spille paintball, overnatte i en skov, lave mad på bål og svømme to kilometer på tværs af Vejle Fjord i modstrøm. Udflugterne betyder, at de skal være villige til at flytte undervisningen uden for normal skoletid, ligesom de må være indstillede på at bruge noget af deres fritid på at 'lave lektier' i form af selvtræning.

Men eleverne er ikke på farten i samtlige timer. De har også teoretisk undervisning om kroppens fysiologi, musklernes sammensætning, forbrænding, doping, kropskultur, sundhed og livsstil. For eksempel skal eleverne gennem et forsøg, hvor nogle ikke spiser gennem en hel dag, andre udelukkede lever af cola og chips, mens resten spiser sundt.

Forsøget skal gøre det lettere at forstå, hvad der sker med kroppen, når man ikke spiser og drikker ordentligt.

stan

Lærer Morten Oldrup hører gerne fra kolleger, der har erfaringer med ekstrem sport, eller som ønsker at indgå i et samarbejde. Han kan kontaktes på adressen moelholm.skole.exstrem.sport@skolekom.dk

hvor man også kan downloade læseplanen

I starten tog jeg kun små skridt, men længere nede ad siloen lavede jeg de ledeste James Bond-hop. Men det er først bagefter, at jeg er blevet klar over, hvad det egentlig er, jeg har gjort